Pokrajinska vlada demantovala zvanične podatke Kriznog štaba i Batuta

02. May 2020 by Darko Šper | Nema komentara

Portal 021 se pozvao na zvanične podatke, a vojvođanska vlada ga uz pomoć pojedinih medija demantovala

Pokrajinska vlada demantovala je 1. maja zvanične podatke koje su tog dana izneli članovi Kriznog štaba za borbu protiv epidemije kovida-19 na konferenciji za novinare o broju potvrđenih slučajeva iz Novog Sada. Iz pokrajine su optužili „pojedine medije da iznose netačne podatke“.

Prema podacima Kriznog štaba, u Srbiji je 1. maja do 15 časova bilo 196 zaraženih, a od toga broja u Novom Sadu registrovano je 16 slučajeva. Dan ranije, prema istim podacima, u Srbiji je registrovano 285 novozaraženih, od čega 13 osoba u Novom Sadu.

Potvrda ovih podataka može se pročitati svakoga dana na zvaničnom sajtu Instituta za javno zdravlje Srbije „Dr Milan Jovanović Batut“, čiji predstavnici se skoro svakodnevno u 15 sati obraćaju novinarima sa najnovijim podacima.

Međutim, Pokrajinska vlada tvrdi da je za poslednjih nedelju dana, zaključno sa 1. majom testiranjem na teritoriji Grada Novog Sada zaraza kovidom-19 potvrđena kod ukupno deset osoba. Ovu tvrdnju Pokrajinska vlada iznela je, kako tvrdi, na osnovu podataka Instituta za javno zdravlje Vojvodine.

„Iz ovih podataka se više nego jasno vidi da se višednevni trend smanjivanja broja novoobolelih od kovid-19 infekcije nastavlja i da se ukupna epidemiološka situacija u Novom Sadu u ovom trenutku može oceniti kao povoljna“, naveli su iz Pokrajinske vlade i dodali da se iz ovoga „jasno vidi i da navodi pojedinih medija koji se odnose na nagli porast obolelih od Covid 19 infekcije u Novom Sadu, nisu tačni“.

Pokrajinska vlada zapravo je prozvala ovosadski informativni portal 021.rs koji je 1. maja objavio tekst o porastu broja obolelih u Novom Sadu (ovaj tekst juče je ujedno bio najčitaniji). Uz tekst, objavili su tabelu o broju zaraženih u Novom Sadu preuzetu sa portala „Batuta“, a koji se u svakom trenutku može preuzeti za bilo koji grad ili opštinu u Srbiji.

Krivulja na tabeli pokazuje broj obolelih u Novom Sadu od prvog registrovanog slučaja do danas, a njih je ukupno 143 (šest je preminulo). Statistika se može pratiti po danima i zbog toga je uočljiva nagla zakrivljenost jer 29. aprila u Novom Sadu nije bio registrovan nijedan novooboleli.

Portal 021.rs je naveo i godišta i pol novoobolelih i konstatovao „da se u velikom procentu radi o zaražavanju žena koje su mlađe i srednje dobi, odnosno radno sposobne, što može da govori i da se zaraza raširila u nekom kolektivu ili određenoj grupi“.

Portal je preneo da „nema informacija iz državnih organa u vezi sa ovim rastom i teško da će ih i biti jer ni gradski ni pokrajnski krizni štab nisu iznosili konkretnije podatke o Novom Sadu“. Takođe su naveli da „Batut“ prikazuje podatke o novoobolelima koji imaju u ličnoj karti upisano prebivalište Novi Sad.

Podaci o broju novozaraženih u Novom Sadu na koje se poziva Pokrajinska vlada nigde nisu javno proverljivi. Na sajtu Instituta za javno zdravlje Vojvodine nema podataka o novoobolelima sa teritorije Vojvodine ili bilo kojeg od 45 gradova i opština u pokrajini.

U odeljku „Aktuelnosti“ Institut ne objavljuje takve podatke, uz napomenu da se više informacija o pandemiji može pročitati na sajtovima „Batuta“, Ministarstva zdravlja, Evropskog centra za kontrolu i prevenciju bolesti i Svetske zdravstvene organizacije.

Saopštenje Pokrajinske vlade objavilo je nekoliko portala u Srbiji, bez proveravanja činjenica iznetih u njemu. Pink.rs i RTV.rs objavili su od reči do reči nepromenjen tekst saopštenja, dok je portal Danas.rs od saopštenja napravio sopstvenu vest. Nijedan medij nije proverio na koga se odnosi saopštenje, iako je Pokrajinska vlada navela da saopštenje objavljuje „zbog neistinitih informacija u pojedinim medijima“.

Radio-televizija Vojvodine otišla je i korak dalje jer je ceo tekst naslovila konstatacijom gradonačelnika Novog Sada Miloša Vučevića da „pisanje pojedinih medija nije tačno“, jer je u poslednjih sedam dana „10 novoobolelih u Novom Sadu“.

Vučević je za RTV izjavio da su „dobri rezultati Novog Sada u borbi protiv korona virusa već 10 dana dovedeni u pitanje nakon pisanja pojedinih medija da je došlo do porasta zaraženih u gradu“, te da je to „samo dokaz kako se pogrešno interpretiraju podaci“.

“Dom zdravlja je vršio testiranja na antitela i kod određenih koji su bili negativni na virus su otkrivena antitela, znači oni koji su verovatno već preležali koronu i to je možda pojedine medije dovelo u zabludu. U poslednja 24 časa testirano je 158 ljudi u Novom Sadu, nula pozitivnih!”, rekao je gradonačelnik.

Vučevićevu izjavu i saopoštenje Pokrajinske vlade preneo je i portal Blic.rs ali se nije bavio daljim utvrđivanjem činjenica, odnosno koji su mediji iznosili „netačne podatke“.

Konačno, saopštenje Pokrajinske vlade preneo je i sam portal 021.rs i to u celosti, uz podsećanje da su podaci o broju novozaraženih u Novom Sadu izneti u tekstu preuzeti sa portala „Batuta“.

Nameće se pitanje zašto su lekari Predrag Kon i Srđa Janković 1. maja na konferenciji za medije saopštili podatke u kojima nedvosmisleno piše da je 16 novoobolelih u Novom Sadu. O tome Miloš Vučević nije odgovorio za RTV, jer nije bio ni ptan.

Novi Sad je 1. maja, uz Beograd, bio grad sa najvećim brojem novoobolelih što se takođe jasno vidi na portalima Covid19.rs i Instituta za javno zdravlje Srbije „Dr Milan Jovanović Batut“. Utisak je da ni članovi Kriznog štaba statistiku ne vide na isti način.

Darko Šper (VOICE) 

Print Friendly, PDF & Email