Skip to main content

Zrenjaninska obilaznica kao večno gradilište

18. sep 2020. Lokalne samouprave
5 min čitanja

Autor

Darko Šper, urednik u Centralnom desku Radio televizije Vojvodina (pre toga dve godine urednik Web portala RTV). U Novinskoj agenciji Beta radio je od 2001. do 2013. godine. Kao novinar radi od 1995. godine u Radiju Zrenjanin. Radio je kao novinar-dopisnik u Dnevnom listu "Blic" (1997); Dnevnom listu „Glas Javnosti“ (1997-1999); Radiju B92 (1997-1999); Građanskom listu (2001- 2005); Radiju „Kojot“ (2001 - 2005); ANEMu (2001 - 2005); i Super televiziji (2006 - 2009). Povremeno, od sredine 2005. godine, sarađivao je sa Balkanskom istraživačkom mrežom novinara (Balkan Investigative Reporting Network - www.balkaninsight.com) izveštavajući iz Vojvodine. Tokom 2008. godine učestvovao je sa još nekoliko kolega iz Srbije u zajedničkom projektu NUNS-ovog Centra za istraživačko novinarstvo i u tom periodu objavio tekst o korupciji u pravosuđu Srbije. Dobitnik nagrade za istraživačko novinarstvo u okviru projekta Nezavisnog društva novinara Vojvodine (NDNV) "Mediji i lokalne samouprave". Kao novinar Vojvođanskog istraživačko-analitičkog centra jedan od dobitnika Nagrade Evropske unije za istraživačko novinarstvo u Srbiji za 2015. godinu.

Malo ljudi koji nisu iz Zrenjanina čulo je za infrastrukturno čudo koje se gradi više od tri decenije, a nema veze sa rešavanjem problema vodosnabdevanja. Reč je izgradnji obilaznice o kojoj su se napričali i naobećavali svi političari koji su od uvođenja višestranačja upravljali gradom na Begeju. A bilo ih je sijaset.

I kako to obično biva svaka sledeće vlast zaklinjala se da će baš oni završiti ovaj naizgled megalomanski projekat, koji čine desetak kilometara puta, dva nadvožnjaka, nekoliko kružnih tokova i jednog mosta preko Begeja. Upravo je kod izgradnje mosta ponovo zapelo, pa umesto u novembru 2019. kraj pretposlednje faze izgradnje, čini se, nije na vidiku.

Odlazeći gradonačelnik Čedomir Janjić pre oko godinu dana pohvalio se kako će za njegovog mandata biti završena faza izgradnje obilaznice koja uključuje i premošćavanje Begeja. Da li je to samo bila politička igra ili su ga nepredviđene okolnosti demantovale, teško je proceniti. Za razliku od prošle godine, Janjić ovoga puta nije odgovorio na pitanja VOICE-a u vezi sa obilaznicom, već je za to zadužio gradske službe.

„Posle 27 godina gradi se most na Begeju i to je činjenica koju moram da istaknem. Naravno, zadovoljan sam i zbog činjenice da to država finansira. Da li kasne radovi i ima li probijanja rokova, mislim da je u ovom trenutku manje važno. Važnije je da uradimo deonicu u gradnuličkom ataru i da otvorimo most ove godine, sa dve velike kružne raskrsnice“, izjavio je za Janjić za VOICE pre godinu dana.

U međuvremenu, Janjić je sišao stepenik niže i postao predsednik Skupštine grada.

Elem, od sijaset pitanja koje je VOICE uputio odlazećem gradonačelniku, Janjićevi službenici su odgovorili na samo jedno. Preostala pitanja, kako tvrde, nisu bila u njihovoj nadležnosti.

Sa druge strane, na pitanje redakcije VOICE zašto kasni izgradnja pretposlednje faze obilaznice iz JP „Putevi Srbije“ su odgovorili da završetak te faze isključivo zavisi od izmeštanja mreže dalekovoda koji se nalazi u zoni mosta, što je posao u obavezi Grada Zrenjanina.

„Završetak treće faze izgradnje obilaznice oko Zrenjanina direktno zavisi od završetka radova na izmeštanju mreže dalekovoda koji se ukrštaju sa budućom trasom obilaznice, a koji su u obavezi Grada Zrenjanina“, navodi se u odgovoru javnog preduzeća zaduženog za izgradnju ove trase.

Pitanja odlazećem gradonačelniku upućena su još 20. jula. Janjićev kabinet neko vreme nije odgovarao, da bi pred kraj zakonskog roka od 15 dana zatražili produženi rok do 40 dana. Dan pred istek novog roka, stigao je odgovor na svega jedno od sedam naših pitanja.

„Elektromreža Srbije je investitor na radovima na izmeštanju dalekovoda na trasi obilaznice. U skladu sa ugovorom između dve strane, Grad Zrenjanin je kao finansijer projekta preuzeo na sebe i posao izrade tehničke dokumentacije, za šta su obezbeđena sredstva u gradskom budžetu. U toku je u Pokrajinskom sekretarijatu (ne navodi se kom) pribavljanje potrebnih akata za izvođenje predmetnih radova“, glasi odgovor koji je potpisao zamenik gradonačelnika Saša Santovac.

Kada će biti izgrađen most, da li će posao biti završen u septembru, zbog čega je došlo do probijanja rokova i ko je za to kriv, od odlazeće ekipe zrenjaninskog gradonačelnika nismo dobili odgovor. Štaviše, pitanja su prosledili Povereniku za informacije od javnog značaja sa molbom da nam na njih odgovore „Putevi Srbije“ (ne znajući da smo taj posao već ranije obavili).

Pošto je prikupljanje naizgled jednostavnih odgovora na pitanja u vezi sa završetkom oblizanice oko Zrenjanina trajalo oko tri meseca, jedan od odgovora koje smo dobili od Puteva Srbije se u međuvremenu ubajatio, ali samo naizgled. Ono se odnosilo na informaciju da će most preko Begeja biti završen do 15. septembra. Pošto dalekovodi još nisu izmešteni, nije završen ni most.

Reporter VOICE-a uverio se na licu mesta da radovi na desnoj obali Begeja stoje od novembra prošle godine, jer se ne može dalje od dalekovoda. Zato su po ukidanju vanrednog stanja u zemlji počeli teški radovi na levoj strani Begeja u blizini fabrika Dijamant i Mlekoprodukt. Tamo je u toku izgradnja kružnog toka sa namerom da se i on nakon uklanjanja dalekovoda spoji sa budućim mostom.

Od ministarke obećanja

Prošle godine u ovo vreme Čedomir Janjić je za VOICE rekao i da se, paralelno sa izgradnjom treće, radi i projektovanje poslednje faze, duge 3,7 kilometara, koja će spojiti raskrsnicu kod mosta i industrijsku zonu Jugoistok (gde kineski Linglong gradi megalomansku fabriku guma), odnosno beogradski put. Na ovoj trasi će biti izgrađen i nadvožnjak preko železničke pruge.

Prema njegovim rečima, Grad Zrenjanin se obavezao da uradi eksproprijaciju i isplati zemljište vlasnicima. „Imamo obećanja ministarke Zorane Mihajlović da će novac biti obezbeđen u budžetu već za narednu godinu i da ćemo krenuti sa radovima na izgradnji te četvrte, poslednje faze izgradnje obilaznice, čime bi se kompletirala obilaznica i sav teretni saobraćaj izmestio iz našeg grada“, ponadao se Janjić pre godinu dana.

Kako sada stvari stoje, najavljenim rebalansom republičkog budžeta biće odloženi mnogobrojni kapitalni projekti. Da li će se među njima naći i poslednja faza izgradnje obilaznice oko Zrenjanina nije poznato. Što se nadležnih u Putevima Srbije tiče, ionako se nije mnogo odmaklo od projektovanja poslednje trase.

„Što se tiče četvrte, poslednje faze izgradnje obilaznice, u toku je izrada projektno-tehničke dokumentacije, nakon koje sledi raspisivanje javne nabavke, izbor izvođača, a potom i faza izvođenja“, glasi odgovor iz Puteva Srbije, na osnovu kojeg se može zaključiti da obilaznici neće biti skoro završena.

A prema obećanjima ministarke Mihajlović, kompletna obilaznica trebalo je da bude završena baš ovih dana.Kako je izjavila u novembru 2018. pred bivšim i budućim gradonačelnikom, „obilaznica oko Zrenjanina, na koju se čeka decenijama, konačno će biti završena za dve godine“.

Foto: portal Grad Zrenjanin

Tri decenije od početka izgradnje obilaznice bliži se kraj izgradnje treće faze ukupne dužine 3,7 kilometara. Izgradnju treće faze finansira Vlada Srbije sa oko 350 miliona dinara.

Obilaznica trenutno omogućava tranzit samo za saobraćaj od Novog Sada do Kikinde. Osim toga značajna je i za stanare u industrijskim zonama Bagljaš i Elemir. Kraj treće faze omogućiće potpuno izmeštanje tranzita i u pravcu Temišvara. Ova faza zahteva i izgradnju novog mosta na Begeju, što je ujedno i najskuplji objekat na celoj trasi.

Trenutno je u funkciji oko sedam kilometara puta, a kada bude u potpunosti završena obilaznica će biti duga 14,5 kilometara. Spajaće magistralne puteve Novi Sad – Zrenjanin i Zrenjanin – Beograd. Dok ne bude tako većina teških kamiona nastaviće da tutnji ulicama grada i, poput zdrave vode za piće, obilaznica će biti samo pusti san Zrenjaninaca.

Darko Šper (VOICE)