News Ticker

Vrbas: Za privatnog partnera profit, za javno preduzeće – stečaj?

VOICE: Put vrbaskog javnog prevoznika od poslovno-tehničke saradnje do propasti

Javno preduzeće za prevoz putnika “Vrbas” za godinu dana poslovno-tehničke saradnje sa privatnikom ostalo je bez linija i voznog parka, a u uslugama prigradskog prevoza trebalo bi da ga zameni – lokalna toplana. Ovakvo rešenje nametnulo se kada je toplana u neformalnoj ostavinskoj raspravi – kao solidarni jemac za kredite preuzelo od “Vrbasa” četiri autobusa.

I dok javni prevoznik tone u blokadu od preko 90 miliona dinara duga, gradska toplana uložila je gotovo milion dinara u osvežavanje i brendiranje preuzetih autobusa i registrovala dodatnu delatnost prigradskog prevoza.

Ovo je tek deo zakulisnog rešavanja problema u javnom preduzeću za prevoz u kome se za tri godine promenilo šest v.d. direktora, od kojih je jedan pre godinu dana sklopio ugovor o poslovno-tehničkoj saradnji sa privatnim partnerom, što je navodno trebalo da spasi javno preduzeće.

Kako je za privatnog partnera izabran baš “Dunavprevoz” i kakva je korist za javno preduzeće predviđena ugovorom o poslovno-tehničkoj saradnji – nije poznato. Ne postoje javno dostupni dokumenti o eventualnom javnom pozivu niti izboru privatnog partnera, kao ni o samom ugovoru. Iako su predstavnici lokalne samouprave u izjavama za medije pominjali javno-privatno partnerstvo kao rešenje za opstanak javnog preduzeća, o postupku izbora privatnog partnera nema javnih podataka na portalu javnih nabavki, kao ni pozitivnog mišljenja Komisije za javno-privatno partnerstvo. Ni o finansijskom poslovanju preduzeća u 2016. godini koja je prethodila sklapanju poslovno-tehničke saradnje – nema podataka, jer JP za prevoz nije platilo nadoknadu za javno objavljivanje, svedoči evidencija Agencije za privredne registre. Iako je, po hitnom postupku, Skupština opštine Vrbas usvojila odluku da se najkasnije do maja 2016. godine izradi Plan reorganizacije JP za prevoz putnika “Vrbas”, ova odluka ostala je mrtvo slovo na papiru.

Umesto toga, poslovno-tehnička saradnja javnog prevoznika i privatnog partnera započeta je krajem 2016. ili početkom 2017. godine. Ugovor nije javno objavljen, a predstavnici javnog i privatnog partnera su o ovom aranžmanu medijima davali oprečne izjave. Gotovo istovremeno predstavnici javnog preduzeća izjavljivali su da su uzeli u zakup autobuse sa vozačima od privatnog partnera, a privatni partner da je preuzeo preuzeo linije i određeni broj radnika.

“Sklopili smo ugovor o poslovno-tehničkoj saradnji, prema kojem smo od ‘Dunavprevoza’ zakupili autobuse sa šoferima iz Bačke Palanke, a zadržani su naši kondukteri jer je to uslov da zadržimo linije”, objasnio je početkom 2017. godine tadašnji v.d. direktor Čedo Subašić.

Gotovo istovremeno, za bačkopalanački lokalni medij pod naslovom “Dunavprevoz preuzeo linije Vrbasa” direktor “Dunavprevoza” Milenko Damjanić izjavio je da je njegova firma u Vrbas došla da “pomogne”, kao i da je – iako na to nije bila obavezna – ponudila posao radnicima javnog preduzeća. Karte za vožnju i mesečne karte, objavio je bačkapalanka.info, već naplaćuje „Dunavprevoz”, ali na karti stoji i “stari naziv”.

Međutim, u “misiji spašavanja” javnog prevoznika poslovno-tehničkom saradnjom sa privatnim partnerom nakon godinu dana javno preduzeće je, konačno, ostalo bez linija i kompletnog voznog parka od 20 vozila.

JKP Standard – greje i prevozi?

U neformalnoj ostavinskoj raspravi vrbaskog preduzeća za prevoz učestvovalo je i javno komunalno preduzeće “Standard” koje je kao solidarni jemac preuzelo četiri autobusa javnog prevoznika. Da paradoks bude veći, preduzeće kojem je podelom preduzeća na JKP Standard i novoosnovano JKP Komunalac preostala samo osnovna usluga grejanja registrovalo je dodatnu delatnost prigradskog prevoza, iako javno preduzeće za prevoz – još uvek postoji.

Lokalna toplana uložila je gotovo milion dinara u novostečeni vozni park promenom plana javnih nabavki krajem 2017. godine uvrstivši niz nabavki za autobuse bez javnog poziva. Za pranje autobusa 120 hiljada dinara, ugradnju tahografa 120 hiljada dinara, nabavku antifriza, rezervnih delova vrednosti 350 hiljada dinara bez PDV-a i brendiranje autobusa preko 100 hiljada dinara. Jedan sveže brendirani autobus sa natpisom “Standard Vrbas” viđen je na autobuskoj stanici u Kuli sa dodatom nalepnicom privatnog prevoznika “Putokaz”. Javni poziv za izdavanje autobusa nije objavljen na sajtu JKP “Standarda”.

Privatnom partneru i prihodi od stanične usluge?

Dug, koji je na početku poslovno-tehničke saradnje iznosio oko 47 miliona dinara, danas je dostigao preko 90 miliona dinara, a na naplatu čeka preko 240 rešenja o izvršenju, pokazuju podaci Narodne banke Srbije.

Od značajnije imovine, JP za prevoz ostala je još samo autobuska stanica, ali ne i prihodi od naplate stanične usluge, o čemu svedoči peronska karta sa koje je “stari naziv” volšebno nestao.

Kome pripada prihod od naplate peronskih karata na autobuskoj stanici koja je vlasništvo javnog preduzeća, još jedno je pitanje koje je ostalo bez odgovora nadležnih. U međuvremenu, i internetska prezentacija javnog preduzeća je preusmerena na sajt bačkopanačkog prevoznika. Telefoni na autobuskoj stanici su isključeni zbog neplaćenih računa, a v.d. direktorka Tijana Vuković rekla je za VOICE da nema pristup službenom mejlu na koji su joj poslata pitanja u vezi sa stanjem u preduzeću, jer je jedan od njenih prethodnika – promenio šifru.

Iako je VOICE pitanja uputio na privatni mejl v.d. direktorke, odgovore na pitanja nismo dobili.

U telefonskom razgovoru, Vukovićeva je najavila skoro pokretanje prethodnog stečajnog postupka kao jedino moguće rešenje za javnog prevoznika. Na oglasnoj tabli nadležnog Privrednog suda u Somboru rešenje u vezi sa statusom JP za prevoz još uvek nije objavljeno.

dav

Na rešavanje sudbine javnog prevoznika čeka nekoliko desetina radnika koji nisu prihvatili da – bez socijalnog programa – pređu u radni odnos kod privatnog partnera.

Radnici koji su u poslednje dve godine u više navrata protestovali, obraćali su se javnosti optužujući rukovodstvo za malverzacije i tražili pomoć od opštinskog rukovodstva. Oni kažu da su ranije bili izloženi političkim pritiscima, a sada i ignorisanju od strane opštinskih čelnika.

“Poslednji put kada smo uredno najavili protestni skup ispred autobuske stanice, policija nas je dočekala na licu mesta, a potom i pratila do opštinske zgrade. Hteli smo da nas primi predsednik, ali su nam rekli da nije tu. Izbegavaju nas i sležu ramenima kada im se obraćamo za pomoć zbog isključene struje, zato što ne možemo kod lekara, dolaze nam izvršenja zbog neplaćenih rata za kredit. Sada se svi prave ludi i pričaju kako su kondukteri i vozači opljačkali preduzeće, a ne direktori koji su izdavali i do 700 povlašćenih karata godišnje”, priča jedan od radnika javnog prevoznika. Njih tridesetak sa nerešenim statusom čekaju na isplatu u proseku od osam do 17 plata.

“Sada nas i mediji zaobilaze. Pozvali smo jednu televiziju koja nam je najavila dolazak, a potom nas je novinarka nazvala i rekla da je pričala sa direktorkom i da neće doći”, priča jedan od radnika koji je želeo da ostane anoniman.

Autobusima privatnog partnera i na partijska putovanja?

Kada su poslednji put u pratnji policije radnici JP za prevoz pokušali da uđu u opštinsku zgradu i dobiju odgovore o stanju preduzeća, stotinak zaposlenih u opštinskoj upravi i javnim preduzećima je otišlo na snimanje emisije TV Pink – autobusima privatnog partnera. Vest o autobusima koji su čekali u sporednoj ulici  zaposlene koji su u toku radnog vremena otišli da budu publika u televizijskom studiju objavljena je na društvenim mrežama. “Dok je bilo interesa, naši autobusi su vozili na mitinge svih partija na vlasti. Sada oni nemaju interesa, a mi nemamo autobuse”, zaključuju radnici JP za prevoz

Ranka Ivanoska (VOICE) 

Print Friendly, PDF & Email
About Ranka Ivanoska (33 Articles)
Ranka Ivanoska u novinarstvu je od 1999. godine u redakciji novosadskog magazina “Kibic fenster”. Od 2000. godine, angažovana je za lokalne medije Radio Vrbas i TV Bačka, kao i dnevni list Danas. Osnivačica je nezavisnog dvonedeljnika “Vrbaske novine”. Radila je kao novinarka dnevnog izdanja Ringier Axel Springer (Blic, Alo). U izbegavanju cenzure saradnica je VOICE-a i blogerka.

1 Comment on Vrbas: Za privatnog partnera profit, za javno preduzeće – stečaj?

  1. Bravo Ranka i hvala, ako ti ne kazes nece niko. Kao i obicno u pravu si i ovoga puta… Ziva bila 100 godina.

1 Trackbacks & Pingbacks

  1. Zloupotrebe na lokalnom nivou – ono što nam je najbliže najmanje vidimo | Vojvođanski istraživačko-analitički centar "VOICE"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.