Iako je veliki broj studenata raskinuo ugovore s turističkom agencijom „Modena Travel“ i pre proglašenja vanrednog stanja u Srbiji, mnogi od njih i dalje čekaju da im ovo preduzeće vrati novac koji su prethodno uplatili za odlazak na apsolventsku ekskurziju.
Krajem maja, svi studenti koji su preko te agencije ugovorili aranžman za krstarenje Mediteranom u sklopu apsolventske ekskurzije dobili su obaveštenje da će njihovo otkazano putovanje biti pomereno, odnosno organizovano u skladu s razvojem epidemiološke situacije u drugom terminu. Takođe, u tom dokumentu se navodi da oni koji ne iskoriste tu pogodnost imaju opciju zamenskog putovanja, u narodu poznatijeg kao vaučera, koji će moći da upotrebe na bilo koju ponudu iz njihovog kataloga najkasnije do kraja naredne godine. U suprotnom, turistička agencija, iako to nije predviđeno Uredbom o ponudi zamenskog putovanja, vratiće novac putnicima koji se ne odluče na preuzimanje vaučera najkasnije do prvog dana Nove godine po julijanskom kalendaru, ali – 2022. godine!
Međutim, mnogi studenti su se osetili oštećenima konkretnim raspletom u vezi s njihovim dugo iščekivanim putovanjem. Jelena Pavić, studentkinja na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu, jedna je od onih koji su sporazumno raskinuli ugovore s turističkom agencijom pre proglašenja vanrednog stanja i više od dva meseca čeka na povraćaj novca.
„Bukvalno su mi se smejali“
„Ja sam još od februara bila povremeno u kontaktu s ’Modenom’, jer sam želela da saznam šta će se desiti ukoliko se situacija u Italiji pogorša. Zaposleni u agenciji su neprestano pokušavali da me uvere kako će se putovanje odviti po planu, govorili mi kako postoje male šanse da se intenzitet zaraze održi do aprila, bukvalno su mi se smejali. S obzirom na to da je jedna od planiranih destinacija bila Lombardija, pitala sam ih šta će se desiti ako se ekskurzija održi i neko od putnika se zarazi. Oni su mi veoma hladno odgovorili da bi onda ta osoba morala tamo i da ostane, počela je svoju priču Jelena.
Vesti o broju zaraženih koje su dolazile svakodnevno iz Italije i ostatka Evrope, to jest barem onog dela koji je bio obuhvaćen maršrutom putovanja, nije, s druge strane, studentima ulivao preveliki osećaj sigurnosti. Mnogi su bili u dilemi koliko da čekaju dok se ne odluče na raskidanje ugovora, s obzirom na propise i proceduru turističke agencije koji se odnose na takve slučajeve. Naime, ukoliko putnik otkaže aranžman 40 dana pre datuma odlaska, preduzeće ima pravo da zadrži 10 odsto od ukupne uplaćene svote, a procenat koji ostaje, u ovom slučaju „Modeni“, raste srazmerno približavanju planiranog putovanja. Agencija je, s druge strane, u obavezi da putnicima vrati celokupnu uplaćenu svotu kada je ona inicijator raskidanja ugovora, što se prilično retko dešava, ali proglašenje vanrednog stanja može da se definiše kao jedna od tih izuzetnih situacija.
Mihajlo Nedeljković, student na Prirodno-matematičkom fakultetu, već je krajem februara odustao od odlaska na apsolventsku ekskurziju, što znači da je zakonski rok do kog je „Modena“ morala da mu vrati novac istekao i pre proglašenja vanrednog stanja.
„Razlog zbog kog sam raskinuo ugovor s agencijom čak nije ni imao toliko veze s epidemijom, već s tim što sam shvatio da neću moći da uskladim fakultetske obaveze s putovanjem. Međutim, i dalje nisam dobio ni dinara nazad, dok, s druge strane, drugarica koja se odlučila na zamenski vaučer nije morala mnogo da čeka da bi ga preuzela“, rekao je Mihajlo.
Jelena Pavić se na taj korak odlučila nedugo potom, kada je situacija u Italiji postala prilično dramatična. Međutim, kako je rekla, zaposleni u agenciji su čak i tada bili ubeđeni da će putovanje da se održi i pokušavali su da je nagovore da sačeka, jer na kraju krajeva, ako se i proglasi vanredno stanje, „Modena“ će morati da joj isplati čitavu sumu nazad.
„Nisam baš mogla da im verujem na reč, pošto je drugaricama, koje su otišle do agencije nekoliko dana pre mene, tamo rečeno da bi oni morali da stave katanac na vrata i otpuste zaposlene ukoliko bi svi studenti odjednom krenuli da traže povraćaj novca. S obzirom na sve to, raskinula sam ugovor, dok je novac, prema njihovim rečima, trebalo da mi bude isplaćen u roku od 14 dana. Međutim, dok sam izlazila iz agencije, načula sam dve zaposlene osobe koje su pričale o tome kako novac neće biti vraćen nijednom putniku koji dođe i raskine ugovor nakon tog dana. Odmah sam nazvala drugare i javila im da što pre dođu do agencije“, ispričala je ona.
Jedan od tih drugara koje je Jelena obavestila je i Stefan Dmitrašinović, student na Filozofskom fakuletu, koji je takođe ostao uskraćen za sopstveni novac koji je uplatio za apsolventsku ekskurziju.
„Zvao sam ih nekoliko puta tokom trajanja vanrednog stanja, s obzirom na to da su morali da budu privremeno zatvoreni, ali jedini odgovor koji bih čuo od njih jeste da oni sada nisu u mogućnosti da isplate tu količinu novca jer je potraživanje bilo veliko, i u zamenu za novac su mi nudili vaučere koje bih mogao da iskoristim na odmor u Srbiji. Međutim, u agenciji se ponašaju kao da je preuzimanje vaučera zakonska obaveza, a ne preporuka vlade, iako sam ja zaključio sporazum o raskidu pod potpuno drugim uslovima“, rekao je Stefan.
Zbunjujuće promene ugovora
Kada je sredinom marta proglašeno vanredno stanje u Srbiji, studenti koji su se prijavili preko „Modene“ za apsolventsku ekskurziju su dobili poruku u kojoj su bili obavešteni da se svi ugovori retroaktivno vraćaju na snagu, a u kasnijem mejlu im je saopšteno da se to odnosi i na sve one koji su bili sporazumno raskinuti nakon 1. marta. Takođe, u pomenutoj poruci im je rečeno i da će sav uplaćen novac biti pretvoren u vaučer. Međutim, prema rečima studenta Mihajla Nedeljkovića, koji je ponovo proučio dokument kako bi proverio određene informacije, pasus u kom se navodi da će se na snagu vratiti samo oni ugovori koji su raskinuti nakon 1. marta je izbrisan. Zbunjujući nestanak te odrednice može negativno da se odrazi na njegov status, odnosno povraćaj novca, s obzirom na to da je on odustao od tog putovanja pre konkretnog datuma. Usled ovakvog raspleta situacije, studentkinja Jelena Pavić je odlučila da se posavetuje i sa advokatom.
„Moram da napomenem da sam ja uplatila čitavu sumu za putovanje, za razliku od većine prijavljenih, iako ovo sada više nije ni pitanje novca, već bezobrazluka agencije. Kada je već prošao zakonski rok za isplatu novca, a meni nije legao ni dinar na račun, pozvala sam advokata. On mi je rekao da agencija nema pravnog osnova da vraća na snagu prethodne ugovore, jer smo već potpisali sporazum o raskidu, gde smo i oni, kao i ja, prihvatili uslove koje je agencija postavila“, objasnila je Jelena i dodala da, prema rečima advokata, ima osnova za tužbu, iako trenutno ne može ništa da uradi dok sudovi ne počnu s redovnim radom.
Ćutanje agencije
Iz Udruženja za zaštitu potrošača „Efektiva“ smatraju da bi oštećeni građani trebalo da zahtevaju svoje pravo na povraćaj novca putem sudskih procesa, jer bi u tom slučaju, turističke agencija potencijalno podlegle pritisku i, s ciljem da izbegnu neželjene troškove, promenile pristup. Na strani korisnika turističkih usluga i njihovih prava su, između ostalih, i Zakon o zaštiti potrošača, dok donesena Uredba o zamenskom putovanju, kao niži pravni akt, ne može da umanji, niti bi trebalo, postupanje prema njegovim institucionalnim okvirima.
Neosporno je da je udarac koji je pretrpela turistička grana usled epidemije virusa bio mnogo jači u poređenju s poteškoćama koje su zadesile druge privredne grane. Brojna putovanja su morala da budu otkazana, hoteli zlokobno zjape prazni, dok su turističke agencije morale da pokriju određene administrativne troškove prethodno planiranih aranžmana, bez mogućnosti da ostvare ikakav profit. Međutim, nesporno je i da pozicija koju su zauzele mnoge turističke agencije, uključujući i „Modenu“, ne predstavlja konsktruktivan korak napred ka rešavanju problema nerealizovanih putovanja.
Predstavnici agencije „Modena Travel“ nisu se odazvali brojnim pokušajima VOICE-a da odgovore na brojna sporna pitanja.
Igor Išpanović (VOICE, naslovna fotografija Barselone: Pixabay)