U trenutku kada kineska kompanija Šangdong Linglong započne proizvodnju guma u zrenjaninskoj fabrici (po planu 2021. godine) neminovno će se stvoriti saobraćajni kolaps u gradu, jer će postojeća saobraćajna infrastruktura to veoma teško podneti, ako se nešto ne promeni na boilje, što nije na vidiku.
Najverovatnije iz tog razloga ministarska saobraćaja Zorana Mihajlović često u javnosti govori kako će država sagraditi autoputeve Beograd-Zrenjanin i Zrenjanin-Novi Sad, ali ti projekti još nisu dobili ni idejno rešenje. O železničkom saobraćaju nije bilo ni reči.
Pitanje je kako će biti transportovani gotovi proizvodi iz kineske fabrike. Jednom rečju -teško. Postojeća železnička infrastruktura u Zrenjaninu i okolini možda je i najgora u čitavoj Srbiji, a ne tako davno čitav Industrijsko-poljoprivredni kombinat „Servo Mihalj“ koristio je pružnu vezu za transport robe (udaljenu svega nekoliko stotina metara od fabrike Linglong).
Kada je reč o drumskom saobračaju, postojeća putna mreža u Zrenjaninu već sada je opterećena velikim brojem postojećih fabrika u industrijskoj zoni, a dodatni problem predstavlja i to što glavna gradska magistrala prolazi kroz strogi centar grada.
Svesni urbicida koji su naneli građanima Zrenjanina projektovanjem takve magistrale pre skoro 40 godina, gradski oci su pre bezmalo 30 godina otpočeli izgradnju obilaznice sa namerom da se tranzitom spoje putni pravci Novi Sad-Zrenjanin i Zrenjanin-Beograd. Namera im je bila super, ali poslednja faza izgradnje te saobraćajnice nije još počela!
Kako će onda Linglong transportovati projektovanu godišnju proizvodnju 3.600 tona guma za autoindustriju? Sagovornici VOICE-a po tom pitanju su pesimisti, dok u Kabinetu gradonačelnika ne kriju zadovoljstvo što će Zrenjanin dobiti dva autoputa (ne zna se kada) i što će obilaznica konačno biti gotova (ni to se ne zna kada).
Činjenica da je početak proizvodnje kineske fabrike zakazan za 2021. godinu, sagovornika VOICE-a sa iskustvom u gumarskoj industriji čini skeptičnim jer je neizvesno kako će profunkcionisati jedna od najvećih grinfild investicija u Srbiji.
„Po pitanju uspešnosti rada fabrike sam skeptik jer je projektovana godišnja proizvodnja od 13 miliona guma. Najveći problem kineskoj kompaniji biće transfer robe. To postojeće pruge i putevi u Zrenjaninu teško mogu da podnesu, što potencijalno može da predstavlja veliki problem“, upozorio je stručnjak koji je želeo da ostane anoniman.
Prema najavi kineskog investitora, fabrika će se graditi u tri faze, a prva bi trebalo da bude gotova 2021. godine Završetak radova najavljen je za mart 2025, kada bi u fabrici trebalo da se proizvodi 3.600 tona finalnih proizvoda, što je oko 13,6 miliona komada guma godišnje.
Gradonačelnik Zrenjanina Čedomir Janjić zadovoljan je što će grad zahvaljujući kompaniji Linglong dobiti novu putnu mrežu (autoput Zrenjanin-Beograd, Zrenjanin-Novi Sad). „To nas ponovo dovodi u fokus za nove investicije“, naveo je Janjić u pisanoj izjavi za VOICE.
Prema njegovim rečima, benefiti od kineske fabrike su višestruki „jer je reč o društveno odgovornoj kompaniji koja ulaže u obrazovanje, kulturu, medicinu, sport… „U planu im je da izgrade obdanište, medicinski centar, da stipendiraju i ulažu u razvoj kulture. Izgradiće stambeni kompleks koji će biti tržišno orijentisan i svi Zrenjaninci će imati benefit od toga“, tvrdi zrenjaninski gradonačelnik.
Do otvaranja fabrike guma Grad možda završi obilaznicu
Tri decenije od početka izgradnje obilaznice oko Zrenjanina pri kraju je završetak treće faze ukupne dužine 3,7 kilometara. Izgradnju treće faze obilaznice finansira Vlada Srbije, a vrednost radova je oko 350 miliona dinara.
Obilaznica trenutno omogućava tranzit samo za saobraćaj od Novog Sada do Kikinde. Osim toga značajna je i za stanare u industrijskim zonama Bagljaš i Elemir. Kraj treće faze omogućiće potpuno izmeštanje tranzita i u pravcu Temišvara. Ova faza zahtevala je izgradnju novog mosta na Begeju, što je ujedno i najskuplji objekat na celoj trasi.
„Posle 27 godina gradi se most na Begeju i to je činjenica koju moram da istaknem. Naravno, zadovoljan sam i zbog činjenice da to država finansira. Da li kasne radovi i ima li probijanja rokova mislim da je u ovom trenutku manje važno. Važnije je da uradimo deonicu u gradnuličkom ataru i da otvorimo most ove godine, sa dve velike kružne raskrsnice“, izjavio je za VOICE Čedomir Janjić.
Gradonačelnik Zrenjanina je naveo i da se, paralelno sa izgradnjom treće, radi i projektovanje poslednje faze, duge 3,6 kilometara, koja će spojiti raskrsnicu kod mosta i industrijsku zonu Jugoistok (gde Linglong i gradi svoju fabriku), odnosno beogradski put. Na ovoj trasi će biti izgrađen i nadvožnjak preko železničke pruge.
Prema njegovim rečima, Grad Zrenjanin se obavezao da uradi eksproprijaciju i isplati zemljište vlasnicima, što se i radi. „Imamo obećanja ministarke Zorane Mihajlović da će novac biti obezbeđen u budžetu već za narednu godinu i da ćemo krenuti sa radovima na izgradnji te četvrte, poslednje faze izgradnje obilaznice, čime bi se kompletirala obilaznica i sav teretni saobraćaj izmestio iz našeg grada“, nada se Janjić.
Kada bude u potpunosti završena obilaznica će biti duga 14,5 kilometara. Spajaće novosadski i beogradski put.
Jedan dopis promenio je sve
Iz Pokrajinske vlade dugi niz godina je najavljivana, a 25. jula 2018. konačno i otpočeta procedura oko izgradnje brze saobraćajnice od Novog Sada do Zrenjanina i od Zrenjanina do Borče. Za izradu tehničke dokumentacije saobraćajnice „Vojvođansko P“ Pokrajinska vlada zadužila je Upravu za kapitalna ulaganja sa ukupnim iznosom od 536 miliona dinara.
Međutim, tokom trajanja postupka javne nabavke, u zgradu Banovine je 14. maja stigao dopis od ministarke saobraćaja Zorane Mihajlović u kom se navodi da je promenjen koncept izgradnje brze saobraćajnice „Vojvođansko P“ i da će se na toj deonici graditi autoput „zbog čega je neophodno obustaviti postupak javne nabavke“.
Slučajno ili ne, Pokrajinski sekretarijat za energetiku, građevinarstvo i saobraćaj je 10. maja kineskoj kompaniji Linglong izdao rešenje kojim se odobrava početak radova na izgradnji višekilometarske ograde oko buduće fabrike, koja je u međuvremenu i završena.
Već 22. maja Pokrajinska vlada je usvojila je zaključak kojim se faktički prihvata predlog Zorane Mihajlović. Vlada je istog dana zadužila Upravu za kapitalna ulaganja da obustavi sprovođenje javne nabavke za izradu tehničke dokomentacije za „Vojvođansko P“, što je Uprava odmah prihvatila.
Ministarka je više puta najavljivala da će se ove godine raditi samo projektno-tehnička deokumentacija za autoput Beograd-Zrenjanin, a da će sledeće godine početi radovi. Vrednost izgradnje 58 kilometara autoputa je između 300 i 350 miliona evra i trebalo bi da traje tri godine.
Poslednji put Zorana Mihajlović se na temu autoputeva u Srbiji oglasila 11. novembra kada je rekla da je od 2014. izgrađeno oko 320 kilometara autoputeva. Najavila je da Srbija kreće u izgradnju šest novih autoputeva, od kojih su na dva već počeli radovi, a do kraja godine očekuje se da počnu na još dva.
„Iduće godine počećemo radove i na prvoj deonici autoputa Niš-Merdare-Priština, od Niša do Pločnika, a pripremamo se i za realizaciju potpuno novog projekta, takozvanog Šumadijskog koridora ’Vožd Karađorđe’, za koji krećemo da radimo projektno-tehničku dokumentaciju“, navela je Mihajlović ne pomenuvši uopšte autoputeve do Zrenjanina.
Ipak, 19. novembra Vlada Srbije donela je odluku o obrazovanju Radne grupe za izgradnju autoputa Beograd-Zrenjanin i Zrenjanin-Novi Sad, koju treba da realizuje kineska Šandong Hajspid Grupa (Shandong Hi-Speed Group), državna kompanija koja je u Srbiji već radila na izgradnji autoputa „Miloš Veliki“, što je finansirano kreditom iz Kine.
Zadatak Radne grupe (na čijem čelu je Zorana Mihajlović) je saradnja sa Šandongom radi realizacije projekta, a „posebno radi definisanja prihvatljivog oblika finansiranja u cilju izgradnje tog autoputa“, navodi se u odluci vlade.
Kako je Insajder objavio u maju ove godine, zemljište koje je bilo planirano za izgradnju autoputa Beograd-Zrenjanin država je prodala Al Dahri prilikom prodaje PKB-a, iako su predstavnici vlasti tvrdili da država neće morati da po uvećanoj ceni otkupljuje zemljište koje je nedavno prodala.
Prema rečima Zorane Mihajlović, postoje razmišljanja unutar ministarstva o tome kuda bi se kretala trasa, ali nije želela da precizira, dok oni koji budu dobili posao na tenderu ne budu dali predloge Vladi Srbije o trasi. Upitana kako će se izbeći zemljište Al Dahre, Mihajlovićeva je odgovorila da „ne može autoput ići istom trasom kuda trenutno ide put do Zrenjanina i da neće prolaziti kroz zemljište Al Dahre”.
Darko Šper (VOICE)