Od RTV-a kontroverznim agencijama još 200 miliona dinara

08. Jan 2020 by Ekipa VOICE | 3 komentara

Iz godine u godinu broj angažovanih ljudi preko agencija u RTV-u raste

Menadžment Radio-televizije Vojvodine (RTV) na Badnji dan potpisao je ugovor s konzorcijumom kontroverznih novosadskih agencija Montop HRS i Laboris HRS za usluge angažovanja 371 radnika. Vrednost ugovora iznosi 200 miliona dinara i on će važiti dok novac ne bude bio potrošen.

Osnivač agencije Laboris HRS je Vesko Pižurica, do pre nekoliko godina vlasnik novosadske agencije Optimum MV-NS, čiji rad proverava Posebno odeljenje za suzbijanje korupcije Višeg javnog tužilaštva u Novom Sadu, zbog navodnih zloupotreba položaja odgovornih lica radi pribavljanja protivpravne imovinske koristi u vrednosti od 200 miliona dinara.

Osim Optimuma, tužilaštvo proverava i poslovanje pomenute agencije Montop HRS, kao i beogradske agencije Sequester Employment. Te tri agencije činile su konzorcijum koji je za 200 miliona dinara već posredovao u angažovanju radnika na RTV-u tokom 2019. godine.

Razlog za to je krivična prijava koju je protiv konzorcijuma podneo Sindikat Nezavisnost JMU RTV, pošto agencija Optimum nije ispunjavala uslov za učešće na tenderu jer je pravosnažno osuđena zbog angažovanja radnika na crno. Na taj način je, smatraju u sindikatu, konzorcijum nezakonito pribavio 200 miliona dinara namenjenih za posredovanje u zapošljavanju radnika u RTV-u.

Prijava je podneta protiv direktora anegcija Montop HRS Bobana Cakića, Sequester Employment Dejana Jeremića i Optimum MV-NS Predraga Rosića. Oni se terete da su podneli ponudu za učešće u javnoj nabavci zasnovanu na lažnom podatku da ispunjavaju uslov poštovanja obaveza koje proizlaze iz propisa o zaštiti na radu, zapošljavanju i uslovima rada, iako taj uslov ne ispunjavaju.

Sindikat je prijavu tužilaštvu podneo 22. januara 2019, a već 8. februara Agenciji za privredne registre podnet je zahtev za upis agencije Laboris. Međutim, zahtev je odbačen jer je Laboris u nazivu hteo da koristi pojam „Agencija za zapošljavanje“, što po APR-u dovodi u zabludu u pogledu delatnosti privrednog društva jer je za takav naziv potrebna dozvola nadležnog ministarstva.

APR je prihvatio da upiše agenciju u registar 26. februara i to pod nazivom „Laboris HRS“. Stoodstotni osnivač sa ulogom od 500 dinara je Vesko Pižurica, a zakonski zastupnik agencije je iz trećeg pokušaja 19. jula 2019. postao njegov sin Stefan(26). Sedište agencije Laboris HRS je na Bulevaru cara Lazara 3, na istoj adresi gde se nalazi i agencija Optimum, koja je i dalje aktivna.

Prekršajni sud u Novom Sadu je 2. oktobra 2018. doneo presudu kojom je agencija Optimum MV-NS osuđena zbog prekršaja iz člana 273. Zakona o radu, jer sa nekoliko osoba koje su bile radno angažovane u RTV-u nije bio zaključen ugovor o radu. Ova presuda je postala pravosnažna 25. oktobra.

Uprkos takvoj presudi, Optimum je sa još dve agencije 14. decembra 2018. potpisao ugovor o radnom angažovanju 270 osoba u RTV-u, čija vrednost je iznosila 200 miliona dinara. Direktori agencija se terete da su izvršili zloupotrebe u vezi sa javnom nabavkom (član 228. stav 3. Krivičnog zakonika), za šta je za odgovorna lica zaprećena kazna zatvora u trajanju od jedne do 10 godina.

Na osnovu Zakona o javnim nabavkama, ponuđač je dužan da naručiocu podnese izjavu da je poštovao obaveze koje proizlaze iz važećih propisa o zaštiti na radu, zapošljavanju i uslovima rada.

Iz Posebnog odeljenja za suzbijanje korupcije Višeg javnog tužilaštva u Novom Sadu redakciji VOICE-a je odgovoreno da su do sada pribavljeni potrebni podaci od Prekršajnog suda u Novom Sadu, a da Uprava kriminalističke policije u Novom Sadu „proverava navode krivične prijave“.

„Ovo tužilaštvo je pribavilo potrebne podatke od Prekršajnog suda u Novom Sadu, nakon čega je Upravi kriminalističke policije, Odeljenju za borbu protiv korupcije uputilo zahtev za prikupljanje potrebnih obaveštenja radi provere navoda podnete krivične prijave“, navodi se u saopštenju tužilaštva i dodaje da Uprava kriminalističke policije do danas nije dostavila izveštaj.

„Odluka u predmetu nije doneta“, piše u saopštenju koje je potpisala zamenica javnog tužioca Gordana Rainović. Saopštenje sa gotovo identičnim sadržajem Gordana Rainović je VOICE-u uputila i 31. maja prošle godine.

Agencije angažovane na mnogim državnim poslovima

Novosadsku agenciju Montop HRS osnovao je 2017. godine Marko Bosanac (26) sa ulogom od 10.000 dinara. Građanima Novog Sada postala je poznata u oktobru 2017, kada je u istom konzorcijumu koji je 2018. dobio posao na RTV-u, angažovana za potrebe novosadskog JKP “Put”.

Vrednost tendera u poslu koji je “Put” sklopio sa agencijama Optimum MV-NS, Sequester employment i Montop HRS iznosio je 14,6 miliona dinara. Shodno tom ugovoru, pomoćni radnik i vozač koštali su “Put” neverovatnih 143.375 dinara mesečno.

Novosadskoj javnosti Montop HRS na sebe je skrenuo pažnju još jednim “poslovnim poduhvatom” novembra 2017. kada su u konzorcijumu sa još jednom firmom od JKP Čistoća dobili posao čišćenja pojedinih delova grada za oko 20 miliona dinara. Ovo je bio prvi put da JKP Čistoća angažuje privatnu firmu za posao čišćenja javnih površina u Novom Sadu.

Prema dostupnim finansijskim izveštajima o poslovanju, u Montopu je tokom 2017. godine bilo prosečno zaposleno 85 ljudi, a ukupni prihodi iznosili su 139,5 miliona dinara. Godinu dana kasnije firma je prihodovala oko 637 miliona dinara, sa prosečnim brojem od 435 zaposlenih.

Beogradska agencija Sequester Employment, osim u RTV-u, bila je angažovana i pri zapošljavanju ljudi na poslovima očitavanja brojila, održavanja i obezbeđenja objekata Elektroprivrede Srbije, drastično skuplje u odnosu na cenu koja je godinama unazad plaćana za taj posao.

Zbog grešaka pri očitavanju brojila, agencija je pre dve godine došla u žižu javnosti jer su mnoga domaćinstva u Srbiji dobila previsoke račune za utrošenu električnu energiju. Zbog ovog propusta EPS je priznao grešku, a građanima Srbije izvinio se i tadašnji predsednik Vlade Srbije Aleksandar Vučić.

Agencija Optimum i njen direktor Predrag Rosić kažnjeni su u Prekršajnom sudu zbog angažovanja radnika na crno. Optimum je kažnjen sa 100.000 dinara, dok je Rosić kažnjen sa 50.000 dinara.

Rosić je na suđenju priznao da je nekoliko radnika te agencije bilo angažovano u RTV-u bez ugovora o radu „zbog toga što se nisu odazvali na njegov telefonski poziv da dođu u agenciju Optimum da pre 1. maja zaključe ugovor o radu, pa su oni potpisali ugovor retroaktivno“.

Sudija Nataša Maraš Keravica skrenula je pažnju Rosiću da u Zakonu o radu jasno piše da radni odnos zaposlenom počinje tek od dana potpisivanja ugovora o radu. Dodala je da je Inspekcija rada utvrdila da su četiri radnika bila angažovana bez ugovora u trajanju od dva do šest radnih dana.

Agencije Montop HRS i Laboris HRS jedini ponuđači

Agencije Montop HRS i Laboris HRS bile su jedini ponuđači na tenderu koji je RTV raspisao 4. decembra 2019. Istog dana RTV je objavio i neophodnu konkursnu dokumentaciju za angažovanje osoba sa listom zanimanja neophodnih za rad u pokrajinskom javnom medijskom servisu.

Iz godine u godinu broj angažovanih ljudi preko agencija u RTV-u raste. Po ugovoru koji je 6. januara potpisan sa pomenutim konzorcijumom na poslovima u RTV-u biće angažovan 371 radnik na 96 različitih radnih pozicija. Za mnoga zanimanja potrebna je visoka stručna sprema.

S obzirom na to da na RTV-u oko 1.200 ljudi ima ugovor o radu na određeno ili neodređeno vreme, najnovijim “poslovnim poduhvatom” trećina ukupno angažovanih radnika u pokrajinskom javnom servisu dolaziće na posao posredstvom novokomponovanih agencija.

Svega ovog ne bi bilo da se RTV striktno nije pridržavao Zakona o načinu određivanjan maksimalnog broja zaposlenih u javnom sektoru, iako u prvom članu tog zakona piše da on ne bi trebalo da se primenjuje na javne medijske servise – RTS i RTV.

To je dovelo do toga da su radnici RTV-a koji su bili angažovani na određeno vreme nakon dve godine bivali prebačeni u agenciju Optimum. Prvi ugovor sa agencijum Optimum RTV je potpisao septembra 2016.

Te 2016. Optimum je zabeležio ukupan prihod od 250,6 miliona dinara sa prosečno 182 zaposlena radnika. Godinu kasnije prihodi Optimuma bili su 306 miliona sa 252 radnika, a 2018. ova agencija je imala prihod od 395 miliona dinara što je realizovano sa 311 zaposlenih.

RTV je iz godine u godinu obnavljao ugovor sa agencijom Optimum putem javnih nabavki velike vrednosti, svaki put na veći iznos i veći broj izvršilaca. Ove godine se prvi put dogodilo da se među ponuđačima formalno nije našla agencija Optimum (ponuđač je bivši zakonski zastupnik Optimuma sa novom agencijom koja se nalazi na istoj adresi).

Bezmalo 400 ljudi biće narednih godina egistencijalno vezano za konzorcijum novosadskih agencija Montop i Laboris. Mnogi od tih ljudi već godinama su angažovani u RTV-u, ali nisu bili te sreće da zasnuju radni odnos na neodređeno vreme.

Kako saznaje VOICE, u RTV-u, postoji okvirni plan kako ljude angažovane preko agencija zaposliti na neodređeno vreme. Da bi se to dogodilo pokrajinski javni servis prvo bi trebao da realizuje program dobrovoljnog odlaska zaposlenih koji su pred penzijom, za šta trenutno RTV nema novac.

Licitira se da bi otpremnine moglo uzeti između 200 i 300 ljudi, ali trenutno ne postoji politička volja za tako nešto. S tim u vezi, neki nivoi vlasti već su odbili ideju menadžemnta pokrajinskog javnog medijskog servisa i pomognu realizaciju socijalnog programa sa više stotina miliona dinara.

Kako sada stvari izgledaju, sa RTV-a niko neće otići pre izbora koje vlast najavljuje na proleće. Šta će biti posle izbora i čija će briga postati sve veći broj radnika angažovanih preko famoznih posredničkih agencija – pitanje je od 200 miliona dinara.

Ekipa VOICE

Print Friendly, PDF & Email