News Ticker

RTV: Pad gledanosti, Žikina šarenica i ružičasta režimska televizija

VOICE: Od javnog servisa do državotvorne televizije

Gledanost Prvog programa Radio-televizije Vojvodina, nepuna tri meseca nakon što je došlo do čistke kompletnog uredništva u informativnom programu, statistički gledano na veoma je lošem nivou. Ako se uzme u obzir kvalitet centralnih informativnih emisija, koje mahom trenutno uređuju dojučerašnji reporteri i prezenteri pokrajinskog javnog servisa, za očekivati je da gledanost nastavi strmoglavo da opada i u narednom periodu.

Tužno je to za televiziju koja je samo pre godinu-dve dana postizala rekordne statističke pokazatelje u mnogim kategoriјаma gledanosti. Od televizije, čije su dnevne informativne emisije odisale energijom mladog uredničkog, voditeljskog i novinarskog tima, ostao je samo mali broj onih koji su preko noći pristali da budu u “timu za promene”.

Naime, ukupan auditorijum Prvog programa RTV u junu ove godine najmanji je u proteklih pet godina. Dužina praćenja programa je najmanja u ovom periodu. Rejting u junu 2016. smanjen je u odnosu na isti period prethodne četiri godine, a udeo gledanosti je najmanji u poslednjih pet godina.

Gledanost u junu je u odnosu na maj ove godine drastično manja po svim posmatranim pokazateljima. Ukupan broj gledalaca smanjen je za šest odsto, rejting za 11 odsto, dužina praćenja programa za šest odsto, dok je ukupan udeo u gledanosti opao za četiri odsto.

Najgledanija emisija Prvog programa RTV-a u junu bila je “Svet oko nas” sa prosečnim brojem osoba koje su pratile program (AMR) od oko 30.000 i oko 60.000 osoba koje su pratile bar minut emisije (RCH). Dnevnik u 17 sati bio je na četvrtom mestu (AMR 23.100, RCH 41.000), Vojvođanski dnevnik na devetom mestu (AMR 19.000, RCH 49.000), dok su Razglednice tek na 14. mestu (AMR 15.600, RCH 60.000). Do juče veoma popularnog Jutarnjeg programa uopšte nema među 20 najgledanijih emisija.

Jedan od bivših rukovodilaca ove kuće, koji je želeo da ostane anoniman, rekao je da se od 2006. godine, otkad je RTV formiran kao javni servis građana Vojvodine, do danas kvalitet programa manje-više neprekidno popravljao. “Sumnjam da će promene koje su izvršene na ovaj način doprineti poboljšanju programa, jer mislim da novi urednički tim nema dovoljno znanja, ali ni volje za tako nešto”, smatra sagovornik VOICE.

Mark Zakinski

Mark Zakinski: Teško ćemo vratiti gledaoce

Prema rečima poverenika sindikata Nezavisnost u RTV-u Marka Zakinskog, lični obračuni novopostavljenih ne vode boljitku programa i narušavaju međuljudske odnose i ugled kuće. “Gledaoci će se okrenuti od nas i biće veoma teško vratiti ih. Mislim da je već primetna ta tendencija”, izjavio je Zakinski za VOICE.

O kadrovskoj i uređivačkoj politici novog rukovodstva VOICE je pokušao da razgovara sa novopostavljenim generalnim direktorom Pokrajinskog javnog servisa Miodragom Koprivicom, ali su odgovori na poslata pitanja izostali. Bez konkretnog odgovora ostao je i deo pitanja koja je Koprivici nedavno poslalo Nezavisno društvo novinara Vojvodine, a koja su se odnosila na imenovanje novog programskog direktora RTV i glavnog i odgovornog urednika Prvog programa televizije. U odgovoru se navodi da će informacije o kandidatima koji su konkurisali biti dostavljene nakon donošenja odluka o imenovanju. Kao obrazloženje naveden je Zakon o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja koji navodno u tom delu ograničava slobodan pristup informacijama ovog tipa.

RTV ima državotvornu uređivačku politiku

Prema rečima jednog od urednika koji je za sada preživeo čistku, proces uređivanja na RTV-u značajno se promenio nakon smena u maju i primetan je daleko veći uticaj šefa centralnog deska Budimira Bude Markovića na program u odnosu na ranije. Sve kolegijume informativnog programa vodi on, sve bitnije odluke donosi isključivo on, čak određuje i novinare koji će pratiti pojedine događaje. Otvoreno se po televiziji govori ko su mu “omiljeni” novinari za praćenje najvažnijih događaja i od toga ne odstupa ni po cenu da se ljudi pozivaju na televiziju iako nisu na rasporedu rada tog dana. S druge strane, dojučerašnji vodeći novinari ne dobijaju da rade ništa značajno, štaviše delegiraju se da prate događaje koji se tiču komunalnog uređenja grada ili događaje manifestacionog karaktera.

Svaki iole ozbiljniji predlog koji dođe od najboljih novinara biva odbijen ili ignorisan od strane urednika. “Dnevnici su sada, kako se žargonski kaže, čitački: dugačke vesti sa slikom koje su obično samo prekucana saopštenja državnih funkcionera i partija. Premijer, ministri i predsednik su uvek u vrhu, nebitno je koliko puta je neka izjava realno irelevantna, nevezana sa konkretnim događajem ili ponovljena. Analitičkih priča nema, sve je manje izjava eksperata ili analitičara, a i ako se pojave, najčešće su preuzeti sa Tanjugovog video servisa, gde su već prošli jedan nivo editovanja”, kaže za VOICE već pomenuti urednik.

Njegova procena aktuelne situacije na RTV u potpunosti se poklapa sa “vizijom” Budimira Markovića koji često pred članovima kolektiva voli da kaže da RTV kao pokrajinski javni servis mora da ima “državotvornu” uređivačku politiku. Prema njemu, “Dnevnik u pet” mora da bude “zaštitni znak pokrajinske televizije jer ga putem satelitskog programa Radio-televizije Srbije prati višemilionski auditorijum širom sveta”. Zbog toga i ne treba da čudi zašto ovih dana o mukama tehničkog premijera da formira novu Vladu Srbije mišljenje mogu da iznesu samo članovi vladajućih stranaka i sam tehnički premijer, jer Marković smatra da ostale stranke ne treba da imaju mesta u centralnoj informativnoj emisiji. Za njih je predviđen termin u Vojvođanskom dnevniku.

Podrzi RTV Milica Kravic

Protest Pokreta Podrži RTV je nevidljiv za sam RTV

Prema rečima sagovornika VOICE, primetan je i određeni strah kod aktuelnih urednika, koji nije uslovljen samo time što su mnogi od njih tek počeli da uređuju određene dnevno-informativne emisije. “Odluke se donose posle mnogo većanja, telefoni stalno zvone. Mnogo je više konsultacija, u kojima učestvuje kompletan vrh informativne redakcije, posebno u danima kada se dešavaju događaji poput protesta Podrži RTV. Realan i direktan pritisak se oseća u određenim situacijama, iako ne toliko često, ali je atmosfera u kojoj se radi mnogo lošija nego ranije”, navodi taj urednik.

Mark Zakinski kaže da mu je jako žao što politika vodi glavnu reč u medijima u Srbiji. “Kada imate ekipu profesionalaca koja odlično i savesno radi svoj posao, onda je iluzorno menjati je. Međutim, na Prvom programu Televizije Vojvodine dogodilo se upravo to. Kolege – urednici, novinari, voditelji – sklonjeni su sa dosadašnjih radnih mesta pod izgovorom ‘da se da šansa i drugima’, što je u najmanju ruku smešan izgovor. Smešno i žalosno je jer su ti ljudi odlično radili svoj posao i nije bilo razloga za njihovu smenu, premeštanje ili kako već to neki zovu. Najtužnije je optužiti ih da nisu savesno i profesionalno obavljaji svoje zadatke ili da su tendenciozno sastavljali izveštaje. Evidentno je da je njihovim uklanjanjem najviše izgubio kvalitet programa, a što je najvažnije da su time na najvećem gubitku gledaoci”, smatra Zakinski.

Zašto Razglednice ponekad liče na Žikinu šarenicu?

“Razglednice” su dugo godina bile jedna od najpopularnijih informativnih emisija jer joj se uređivačka politika u osnovi svodila na probleme običnih građana. Proterivanjem urednika i ujedno zaštitnih lica ove emisije, na ekranu su se pojavili novinari i prezenteri pokrajinskog javnog servisa koji očito ne mogu da održe nivo kvaliteta te emisije. Uz sve to, “Razglednice” su petkom počele da idu uživo iz gradova Vojvodine, pojačane raznoraznim kulturno-umetničkim programima i narodnim umotvorinama i po mišljenju samih gledalaca sve više liče na “Žikinu šarenicu”.

RTV

RTV polako nestaje sa daljinskog?

Prema oceni anonimnog urednika, “Razglednice” su značajno promenile koncepciju, pomerajući fokus sa problema običnih građana na pseudodogađaje (konferencije za medije, otvaranja i obilaženja različitih objekata), koje organizuju političari i koji se uvek predstavljaju u pozitivnom svetlu.

“Odmah prvog dana sa novim uređivačkim timom emitovan je poduži intervju sa gradonačelnikom Novog Sada Milošem Vučevićem, verovatno kako bi se ozvaničila saradnja koja je svoju krunu imala u organizaciji kontramitinga ispred zgrade televizije, u koordinaciji savetnice gradonačelnika Novog Sada Nade Kobac”, rekao je on.

Najbolju sliku “Razglednica”, čini se, daju sami gledaoci slanjem komentara na poznate redakcijske telefone, ali i putem društvenih mreža i elektronskom poštom. O tome je za VOICE posvedočila i jedna od reporterki ove sve manje popularne emisije, koja se slaže sa ocenom da je nakon prolećnih “reformi” u RTV-u najgore prošao gradski program – “Razglednice” i jutarnji program “Dobro jutro, Vojvodino”.

Kao ilustraciju onoga o čemu priča navodi najčešće komentare gledalaca: Zašto svaki dan teme o opasnosti od alergija i štetnosti sunčanja? Zašto isti gosti dolaze u krug? Zašto Razglednice ponekad liče, uz sve poštovanje, na Žikinu šarenicu? Hoćemo nazad Milenu i Ivanu (Madžgalj i Kamenarac prim. aut.)!

Novinarka “Razglednica” tvrdi da je ova emisija suštinski postala kopija “Dnevnika u pet”, uz fokus na politička dešavanja u gradovima diljem Vojvodine. “Deluje takođe, da su one postale nekakav filter za lepši pogled na svet, da ne kažem, ružičasti. Čini se da ‘Razglednice’ beže od priloga i priča o problemima građana, za šta su nekad bile sinonim. I kada se rade priče o stvarnim problemima, debelo se razmatra da se neko ne nađe uvređen, što je taj problem takav-kakav je”, smatra sagovornica VOICE-a, uz opasku da situaciju najbolje oslikava komentar jedne starije poznanice: “Pravo da vam kažem, prestala sam posle dugo godina da gledam Razglednice, ljuta sam na vas!”

RTV se udaljava od koncepta javnog servisa

internet cenzura

Najčešća tipka “tima za promene”

Sramotnih primera iz centralnih informativnih emisija je na pretek i lako su uočljivi. Emitovanje jednostranih ili komentatorskih priloga Radio-televizije Republike Srpske o obeležavanju progona Srba ili sa komemoracije u Potočarima u kojima ove godine nije bilo zvaničnika iz Srbije.

U poslednje vreme u centru pažnje su ponovo izbeglice, ali RTV se umesto priče o mukama izbeglica koje su započele štrajk glađu opredelio da upozori na potencijalne opasnosti koje od prognanih prete domicilnom stanovništvu. Iskorištena je tuča dvojice izbeglica zbog krađe mobilnog telefona u prihvatnom centru u Adaševcima da se osam minuta u Dnevniku zastrašuju gledaoci.

Tu je “fantastična” priča Televizije Most iz Zvečana o “osnaživanju srpskog nacionalnog interesa na Kosovu” sa otvaranja dva rekreativna bazena u Banjskoj, navodno izgrađena u okviru budućeg banjskog kompleksa “Rajska banja”. Ova televizija postala je u međuvremenu dopisništvo RTV na Kosovu, a sa ovakvim i sličnim pričama urednici bez pogovora izlaze pred gledaoce.

Konačno, mnogo je važnih događaja koje RTV uopšte nije ispratio. Poslednja u nizu je konferencija za novinare zaštitnika građana Saše Jankovića na kojoj je saopštio da je sproveo postupak kontrole postupanja nadležnih u slučajevima 14 žena ubijenih od početka godine i da je utvrdio da je u 11 slučajeva bilo propusta. Nema te televizije u Srbiji kojoj ovo nije bila jedna od vodećih tema toga dana. Osim RTV-u, koji se odužio Jankoviću kroz Tanjugovu vest na svom sajtu.

Zarobljeni u devedesetim godinama

Svaki zaposleni koji je bio potpisnik dva otvorena pisma zbog nezakonitih smena na RTV-u doživeo je prikrivene ili otvorene probleme sa novim rukovodstvom. U svemu je prednjačio Budimir Marković Buda. Pozivao je u svoju kancelariju na razgovor nemali broj novinara i u četiri oka pokušavao da objasni suštinski neobjašnjivo, odnosno zašto bi novinari trebalo da se povinuju politici Srpske napredne stranke. Pretnji nije bilo, ali savetovanja kako bi ko trebalo da se ponaša i šta da radi nisu izostala.

Čistke i na O radiju

vule i sofija o radio

Voditeljski tandem O radija Vukašin Kartalović i Sofija Balać, sa peharom pobednika Radio bitke

Najmlađi član pokrajinskog javnog servisa – Omladinski internet O radio – takođe je ostao bez značajnog broja honorarnih saradnika. U nedavnoj “seči”, bez ugovora je ostalo više od polovine honoraraca koji su bili angažovani na O radiju. Pored ostalih, ugovor nije produžen Vukašinu Kartaloviću, članu voditeljskog dvojca koji je 24. aprila u Firenci O radiju doneo titulu najbolje evropske radio stanice u međunarodnom takmičenju “Radio battle”.

O radio je počeo sa radom krajem 2014. godine i već u prvoj sezoni emitovanja plasirao se u finale tog takmičenja koje organizuje italijanski RAI Radio 2, dok je ove godine pobedio u konkurenciji 16 evropskih radio stanica, osvojivši u finalu više od 80.000 glasova svojih navijača na Tviteru. O radio je multimedijalna platforma koja je prvenstveno okrenuta mlađoj publici, a zaposleni novinari su takođe veoma mladi, pojedini još studiraju, pa i nisu u mogućnosti da imaju drugačije ugovore od honorarnih. Stoga bi “skidanje” više od polovine honoraraca sa platnog spiska moglo ozbiljno dovesti u pitanje normalno funkcionisanje ovog medija.

Dosadašnji “rezultat” je raskid saradnje sa desetinama medijskih profesionalaca koji su radili pod autorskim ugovorom, ali i premeštanje četiri vrhunska profesionalca sa televizije na Radio Novi Sad! Reč je o urednici jutarnjeg programa Tamari Srijemac, urednici i voditeljki iste emisije Milici Kravić, urednici vesti i sjajnoj reporterki Mariji Marić i jednoj od najtalentovanijih TV novinarki u Vojvodini Mileni Dragović. Ovakve udarce teško bi podnela i mnogo veća televizija od RTV, a kako se priča po televiziji sličnih rešenja biće još.

Bivši rukovodilac RTV-a sumnja da će promene koje su izvršene na ovaj način doprineti poboljšanju programa. On misli da novi urednički tim nema dovoljno znanja, ali ni volje za tako nešto. ”Zarobljeni u vremenu i prostoru devedesetih godina, bez novih znanja o tehnološkim, političkim i kulturološkim promenama, nosioci ‘promena’ u RTV nisu izvršili smenu, već čistku koja je više ličila na krvnu osvetu nego na biranje novog uredničkog tima”, rekao je on.

U pokretu Podrži RTV tvrde da se obistinilo sve na šta su u dva otvorena pisma javnosti upozorili. “Ukazali smo na to šta se zbiva na pokrajinskom javnom servisu i upozorili na to da će smene i ostavke ključnih ljudi u rukovodstvu RTV-a dovesti do njegovog urušavanja, što se na kraju i dogodilo”, navode u ovom Pokretu i najavljuju nastavak uličnih protesta.

Prema nihovim saznanjima, već nekoliko meseci u Gradskoj kući i na SNS-ovoj Novosadskoj televiziji pravi se spisak onih koji bi trebalo da se dovedu na RTV, jer su poslušni i podobni. “To navodi na zaključak da su naše kolege koje su radile honorarno zapravo zbog toga ostale bez ugovora, dok su četiri koleginice prebačene na Radio Novi Sad, da bi se, kako smo čuli ‘razbila ekipa’. Oni koji još opstaju u redakciji televizije, a učestvovali su intenzivno u protestima i aktivnostima našeg pokreta, uglavnom su marginalizovani i dovedeni u situaciju da zbog svake novinarske teme, koja na bilo koji način kritikuje sistem i nije hvalospev vlastima, trpe neprijatnosti i pritiske”, smatraju u Pokretu Podrži RTV.

“Nekim honorarnim saradnicima nisu produženi ugovori sa izgovorom da nema potrebe za njihovim angažovanjem. To su nebuloze, jer je evidentno da ima manjak ljudi koji rade u proizvodnji televizijskog programa”, kategoričan je poverenik Sindikata Nezavisnost Mark Zakinski.

Uprava nije uvažila predloge programskog saveta

Marina Fratucan i Vanja Djuric

Marina Fratucan i Vanja Đurić na dodeli CIRKOM-ove nagrade

Programski savet RTV predložio je na sednici 6. juna rukovodstvu Radio-televizije Vojvodine da emisijom u formi debate-otvorenog studija građanima i javnosti učini dostupnim čitav problem oko dešavanja u RTV. Programski savet smatrao je da bi javna debata koristila potencijalnom razrešenju nastale situacije i doprinela ugledu Radio-televizije Vojvodine, transparentnosti i javnosti u radu javnog servisa.

Savet je predložio održavanje debate do 20. juna 2016. godine. Navedena preporuka je upućena rukovodstvu i Uprvanom odboru i zvaničnim putem, potpisana, ali odgovor nije dobijen.

Na pomenutoj sednici od 6. juna pojedini članovi saveta su pitali v.d. direktorku programa Slavicu Subotić Braun (koja je i članica saveta, što je sporno sa aspekta sukoba interesa) i da li će biti emitovan serijal “Iza zida” koji se bavi korupcijom i analizom rada srpskog pravosuđa. Braunova je kratko odgovorila da su autorke emisije Vanja Đurić i Sanja Kljajić “za šest meseci snimile samo pokrivalice i da se preko leta neće raditi”. Iz reči u dela: pomenute novinarke brzo su vraćene u informativni program gde trenutno rade “manje zahtevne” teme. A samo mesec dana ranije Vanja Đurić je sa ekipom emisije Radar dobila prestižnu nagradu CIRKOM za emisiju posvećenu obeležavanju 20 godina od masovnog stradanja civila u Srebrenici.

Posebno je zanimljiv slučaj Jovane Zdjelarević, novinarke u zabavno-muzičkom programu i donedavne voditeljke emisije “Gruvanje”. Ona je na RTV došla početkom 2014, neposredno nakon što je dobila prestižno priznanje Novosadske novinarske škole za najbolju mladu novinarku Novog Sada. Od početka je bila angažovana kao novinarka i voditeljka “Gruvanja”, a sarađivala je i u drugim emisijama zabavno-muzičkog programa. Iako je posle dve i po godine rada na RTV-u i dalje bila u statusu honorarne saradnice, nedavno joj je poveren zadatak da osmisli i uređuje polučasovne hronike Exit festivala koje su svakodnevno emitovane na RTV pod nazivom “Ritam Exita”. Nakon što je festival završen, a emisije ocenjene kao veoma uspešne i gledane, Jovani Zdjelarević se novo rukovodstvo RTV zahvalilo tako što nije dobila ugovor za naredni mesec!

Da će se čistka nastaviti, u RTV-u naslućuju već sada, jer pojedinih novinara nema na rasporedu za sledeću nedelju pošto im 31. jula ističe autorski ugovor i po svemu sudeći neće biti ni produžen. Nastavljen je i trend nestajanja pojedinih emisija iz etra bez obrazloženja autorima, a poslednja od njih je “Prostorija” Marka Jakovljeva. Autor je bio jedan od govornika na poslednjem protestu Podrži RTV, kada je vrlo emotivno opisao trenutne uslove za rad i atmosferu u televiziji od majskih promena naovamo. Posle toga mu je emisija skinuta sa programa. Slučajno?

Ekipa VOICE 

voice_logo

 

4 Trackbacks & Pingbacks

  1. Sanja Kljajić: Cenzura, udvorištvo, propaganda i nerad na RTV-u | Cenzolovka
  2. Novi drastičan pad gledanosti Prvog programa RTV | Vojvođanski istraživačko-analitički centar "VOICE"
  3. VOICE: Novi drastičan pad gledanosti Prvog programa RTV | NDNV
  4. Voice: novi drastičan pad gledanosti prvog programa RTV | Cenzolovka

Leave a Reply