Sputnjik i tabloidi nastavili manipulativno izveštavanje o Crnoj Gori

21. Nov 2020 by Ekipa VOICE | Nema komentara

Najočitiji primer je Krivokapićeva optužba da se preko jedne banke u Crnoj Gori iznose stotine miliona evra u Srbiju, što je Centralna banka Crne Gore demantovala

Mediji u Srbiji predvođeni beogradskom ekspoziturom ruskog Sputnjika nastavili su i nakon parlamentarnih izbora u Crnoj Gori da nesmanjenom žestinom manipulativno izveštavaju o događajima u Crnoj Gori i njenom predsedniku Milu Đukanoviću, doduše u nešto manjem obimu.

Iako je tekstova o Crnoj Gori nešto manje u prorežimskim medijima u Srbiji nego li pre izbora i pretežno se bave sapunicom oko formiranja ekspertske vlade koju još nije uspeo da ssastavi mandatar Zdravko Krivokapić, upravo pojedine njegove izjave ovdašnji mediji iskoristili su za nastavak manipulisanja stanjem u susednoj zemlji.

Poslednji i najočitiji primer je Krivokapićeva optužba da se preko jedne banke u Crnoj Gori iznose stotine miliona evra u Srbiju, gde navodno dojučerašnje patriote sa svojih privatnih računa kupuju stanove u novokomponovanom naselju Beograd na vodi. Vest u Srbiji potekla je od Sputnjika.

„Iz Crne Gore stotine miliona iznose patriote koje su se zaklinjale u Crnu Goru i to najčešće završava na računima u Srbiji gde se kupuju vile, stanovi na ekskluzivnoj lokaciji koju zovu ‘Beograd na vodi’ i na taj način se blago Crne Gore pretače u drugu državu“, izjavio je Krivokapić u intervjuu za televiziju Vijesti, što su obilato iskoristili ovdašnji tabloidi, koji su za to optužili Mila Đukanovića, iako izvorno nije ni pomenut.

Iz tog intervjua za srpske medije bio je jedino zanimljiv deo oko navodnog iznošenja para u Srbiju za koji je Krivokapić rekao da ima „čvrste dokaze“ (koje je odbio da pokaže javnosti). S tim u vezi, precizirao je da „to ne ide preko Centralne banke Crne Gore (CBCG) nego direktno jedna banka iz Crne Gore koja je sestrinska drugoj prebacuje ogromna sredstva u Srbiju“.

Tu se uglavnom za većinu medija u Srbiji sve zavšilo. No, ipak mediji u Crnoj Gori istraživali su dalje ovu temu i došli do saznanja da stvari ne stoje baš kako Krivokapić tvrdi. Podgorička Pobjeda dobila je potvrdu iz CBCG da „od početka septembra do 11. novembra nije bilo transakcija koje bi uticale na smanjenje likvidne aktive i odliv depozita u meri koja bi ugrozila adekvatnost likvidne pozicije bilo koje banke“.

„Na osnovu mesečnih i dnevnih izveštaja banaka, konstatovano je da su od početka septembra do 11. novembra ukupni depoziti ostvarili rast od 5,4 miliona EUR, pri čemu je najveći pad ostvaren kod neke od banaka, supsidijara stranih bankarskih grupa, iznosio 10,5 miliona EUR“, kazali su Pobjedi predstavnici CBCG.

Uz napomenu da je u navedenom periodu ukupna likvidna aktiva banaka ostvarila pad od 14,9 miliona, iz CBCG su objasnili da je, u skladu sa zakonom, obavljanje tekućih i kapitalnih poslova i prenosi sredstava iz Crne Gore u inostranstvo i iz inostranstva u Crnu Goru slobodno.

„Iz izjave mandatara izgleda da se radi o ino platnom prometu koji je zakonski dozvoljena aktivnost u svim zemljama. Sa stanovišta odliva stranih direktnih investicija iz Crne Gore ka Srbiji, koji uračunava i odliv investicija usled kupovine nekretnina, kako preduzeća tako i građana, u septembru taj odliv iznosi 1,73 miliona EUR. Priliv iz Srbije u Crnu Goru po istim osnovama u ovom mesecu bio je 2,46 mil EUR“,  rekli su iz CBCG.

Ovu informaciju objavila je i crnogorska novinska agencija Mina, čiju vest je preneo zanemariv broj medija u Srbiji. Sporno je zašto se beogradska ekspozitura ruskog Sputnjika nije zainteresovala za nastavak priče o kojoj je izvestila 11. novembra, a koju je preneo nemali broj prorežimskih medija u Srbiji.

Dakle, matrica u medijima u Srbiji je slična kao i u nekim pređašnjim slučajevima, posebno u vreme takozvanih litija koje su pomogle opoziciji da pobedi na nedavnim izborima u Crnoj Gori. Kako je o tome nedavno pisala Al Jazeera Balkans u svojoj analizi: Srbija je zemlja čuda, u kojoj najneverovatnije stvari postaju moguće, u šta se mogao uveriti svako ko je redovno pratio srpske tabloide uoči izbora u Crnoj Gori.

Darko Šper (VOICE)

Print Friendly, PDF & Email