Skip to main content

Nakon raskinkavanja VOICE-a, portal Istinalaži objavio istu lažnu vest

28. Feb 2021. Fact-checking
2 min čitanja

U septembru 2020. VOICE je objavio tekst u kojem raskrinkava lažnu vest o navodnom iseljavanju Šiđana usled migrantske krize u tom gradu, koju je u periodu od tri godine prenelo više portala. Međutim, i posle teksta koji demantuje ove navode, portal „Istinalaži“ preneo je identičnu lažnu vest i to dva puta, sa drugačijim naslovom.

U tekstu pod nazivom „Repriza Kosova: Naši ljudi se iseljavaju iz Šida zbog migranata, život postaje nepodnošljiv!“, koji je ovoga puta preneo i portal „Istinalaži“, navodi se da je Šid „pre desetak godina imao oko 15.000 stanovnika, a sada, prema nezvaničnim podacima, nema više od 8.000 ljudi koji zaista i žive u ovom pograničnom gradiću“, aludirajući da je ovo masovno iseljavanje posledica eskaliranja migrantske krize.

Prema tim podacima, iz samog Šida se za desetak godina iselila gotovo polovina stanovnika, odnosno 7.000 ljudi. Međutim, prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, od 2011. do 2018. godine iz cele opštine Šid, koja broji nešto više od 30.000 stanovnika, iselilo se 2.794 ljudi.

Takođe, prema analizi VOICE-a, u periodu od 2011. do 2016. godine (2015. počinje priliv migranata) iz opštine Šid iselilo se 1.462 stanovnika, odnosno oko 292 osobe godišnje. U periodu od 2016. do 2018. (period „suživota“ sa migrantima) 881 stanovnik ove opštine se odselio, odnosno 293 osobe godišnje, što je gotovo identično broju pre migrantske krize.

Međutim, i pored ovih činjenica, portal „Istinalaži“ preneo je ovu lažnu vest, koja je za samo jedan dan objavljena u tri fejsbuk grupe: „Migranti marš iz Srbije“, „Svi za Vladimira Vladimiroviča Putina“ i „Peticija za iseljavanje migranata iz Obrenovca“ koje ukupno broje preko 26 hiljada članova.   

Tekst „Repriza Kosova: Naši ljudi se iseljavaju iz Šida zbog migranata, život postaje nepodnošljiv!“ objavljen je 25. februara i prvi je tekst na pomenutom portalu. Skoro identičan tekst objavljen je istog dana na portalu Istinalaži ali sa drugačijim naslovom.

Pored toga, za jedan dan objavljeno je još 17 tekstova, uglavnom identično kopiranih sa drugih tabloidnih portala, a tematika su, u najvećoj meri – teorije zavere. Tako se na pomenutom portalu može pronaći tekst o tome kako je Nikolu Teslu ubio nacistički pukovnik Oto Skroceni a zatim sadržaj sefa poznatog naučnika predao Hitleru. 

U jednom od tekstova koji je „jezivo svedočenje britanskog tajnog agenta“ navodi se i kako su u SAD pre nekoliko godina mirni đaci uzeli oružje i ubijali druge učenike i profesore a kako „mnogi lјudi veruju kako su ti klinci doživeli određenu vrstu kontrole uma, odnosno da je neko, u ovom slučaju Vlada SAD-a nasumice izabrala dečake, putem mikrotalasa ‘ušla’ u njihov mozak i rekla im da to učine, da postanu brutalne ubice”.

Portal prenosi i tekst u kojem negira medicinu kao nauku pozivajući se na ruskog psihologa i filozofa Sergeja Nikolajeviča Lazareva, te navodi da “ako neki lekar ili naučnik stvori novu metodu lečenja bolesti, jednostavnu, koju može koristiti bilo koji čovek, jeftinu, tada lekara ili ubiju, ili ga optuže i oduzmu mu diplomu”.  

Portal “Istinalaži” nema impresum, tek na pojedinim tekstovima se navodi izvor, dok se autori, mahom sa drugih sajtova, retko potpisuju.

Petar Alimpijević (VOICE)