"Umesto podrške postojećoj, EPK pravi novu kulturnu scenu"
U godini kada je Novi Sad nosilac titule Evropske prestonice kulture svedočimo skoro potpunom gašenju lokala koji se smatraju bastionima alternativne i nezavisne kulturne scene. Kroz svega nekoliko meseci, zbog gubljenja prava na iznajmljivanje prostora, zatvoren je Kulturni centar Dom B-612, dok će omladinski centar CK-13 poznatiji kao Crna Kuća u sudskom procesu potencijalno „ostati“, bez prostora za rad.
Iz Doma B-612 kažu da nezavisna kulturna scena u Novom Sadu zatvaranjem Doma neće propasti, ali da je problem to što ona opstaje zahvaljujući malom krugu ljudi.
„Nezavisna kulturna scena u Novom Sadu predstavlja stalnu borbu za opstanak. Svaki put kad imamo osećaj da će da procveta, uvek se nešto iskomplikuje. Nije bitno da li se lokal zove CK13 ili Dom B612, opstajemo . Ukoliko to malo nas što nas ima nije složno i ne držimo se, scena definitivno nema budućnost”, kazali su iz Doma za VOICE.
Međutim, Dom B-612 nije jedini lokal koji muči muku sa prostorom. Pre nedelju dana, Osnovni sud u Novom Sadu doneo je presudu po kojoj Omladinski centar CK13, poznatiji kao Crna Kuća, mora da se iseli iz prostorija u kojima trenutno rade i deluju. CK13 je javnosti saopštio da će se žaliti na ovu presudu, čime se odlaže njeno izvršenje do odluke Višeg suda.
Aktivista Crne Kuće Đorđe Majstorović kaže za VOICE da bi izlazak iz prostorija povukao sa sobom i veliki broj drugih organizacija i aktivista koje koriste taj prostor i unjemu realizuju većinu aktivnosti.
ZA EPK NOVOSADSKA ALTERNATIVNA KULTURNA SCENA ‘NIKAD BOLJA’
Dok se alternativna kulturna scena muči i postepeno urušava, kulturni centri gube prostore zbog investitora, iz Evropske prestonice Kulture pak kažu da je situacija u potpunosti drugačija.
Direktor Fondacije „Novi Sad – Evropska prestonica kulture“ Nemanja Milenković kaže za VOICE da je u poređenju sa vremenom pre strategije razvoja kulture grada koja je došla sa projektom EPK, situacija u kojoj se nezavisna alternativna kulturna scena u Novom Sadu nalazi najbolja do sada.
„Otvoreni su posebni gradski konkursi za savremeno stvaralaštvo, što do sada nije bila praksa, a budžeti su dosegli najviše evropske procente izdvajanja iz gradskog budžeta. Štaviše, mreže kulturnih stanica kao jedinstven model u Evropi je kroz uključivanje scene i građana dodatno stavio na raspolaganje alternativnoj sceni prostore, produkciju, promociju, pa time i novu publiku. Da rezimiram, ono što su ukupna scena i njeni građani mogli samo da sanjanju pre nekoliko godina, sada je realnost“, kazao je Milenković.
Na pitanje VOICE-a da li su ponudili predstavnicima nezavisne alternativne kulturne scene rešenje za njihove probleme, Milenković kaže da nije pitanje da li im je pružena prilika, već da li su oni sebi pružili priliku da se uključe u procese.
“Upravo je alternativna scena učestvovala sa nekim od najznačajnijih predstavnika među kojima su Kc Lab, Šok zadruga, Kino klub, Klinika, Led art, Književna mašina i sl. Posle brojnih poziva, konkursa i edukacija o tome kako se pišu projekti, pa i diskusije koje su održane baš za predstavnike alternativne scene u Kulturnoj stanici Eđšeg, ostavlja nam se prostor da zaključimo da možda neki nisu želeli da se priključe projektu. Šta god da je njihov izbor bio do sada, poštujemo tu doslednost, čak i ako promene mišljenje i pristup”, dodao je on.
EPK RIJEKA – PRIMER KAKO KVALITETNO ANGAŽOVATI NEZAVISNU SCENU
Dve godine pre nego što je Novi Sad postao Evropska prestonica kulture, ovu titulu nosila je Rijeka. Ivan Šarar iz Odseka za kulturu grada Rijeke kaže za VOICE da je nezavisna scena od početka bila pozvana da kreira program, te da su praktično sva udruženja koja imaju neki značaj na nezavisnoj alternativnoj kulturnoj sceni bila uključena u realizovanje projekta.
“Imali smo potpuno otvoren proces gde je svako ko je hteo predložiti program, mogao to učiniti. Potpuno nezavisan odbor je odlučivao ko će biti izabran da realizuje projekte. Ono na šta smo posebno ponosni jeste što smo infrastrukturne objekte kreirane u toku projekta pružili nezavisnima na korišćenje potpuno besplatno, bez plaćanja režija. Računali smo na nevladin sektor i od njih smo dobili šta smo očekivali”, kaže on.
Rijeku je na samom početku realizacije projekta zadesila pandemija korona virusa, te su određene svote novca namenjene za realizaciju ovog projekta bile preusmerene na pomoć privredi Hrvatske. Šarar objašnjava da su zbog pandemije morali da otkažu regionalne i međunarodne projekte, ali da su zadovoljni što su uspeli da realizuju infrastrukturne projekte ključne za razvoj lokalne scene, koji će nezavisnima biti dostupni na korišćenje.
‘UMESTO PODRŠKE POSTOJEĆOJ, EPK NOVI SAD PRAVI NOVU KULTURNU SCENU‘
Majstorović kaže da CK13 nije imao nikakve kontakte sa EPK, kao i da ne oni ne vidi da se situacija na kulturnoj sceni novog sada nešto bitno promenila.
„Ne možemo reći da sve ne valja, bilo je tu i dobrih stvari, svakako da je bilo i kvalitetnog sadržaja, ali ono što se nama čini da je sve to bilo veštački realizovano. Ti događaji koje su oni realizovali su zahvatali veliku količinu medijskog prostora, mnogo novca iz budžeta koji im je unapred namenjen, to se vrlo dobro znalo da će se desiti. Sad mi već sve ovo deluje kao agonija, te mi deluje da i ti ljudi koji tamo rade nešto samo čekaju da se sve ovo završi”, kazao je on.
S druge strane, aktivista Crne Kuće objašnjava da je nezavisna kulturna scena ostala po strani, te i dalje ima svoje probleme koji su se dodatno odrazili na njih zbog ukrupnjavanja scene i sužavanja prostora.
Iz Doma B-612 kažu da je EPK projekat stvorio totalno novi svet koji pravi kulturnu scenu jovo na novo, umesto da podrži već postojeću.
“Ti ljudi koji se tamo nešto pitaju vrlo dobro znaju ko smo i šta smo i kako mislimo, nisu nas zato preterano ni uvlačili u to. Sve je ovo postojalo bez njih, postoji na neki način sa njima paralelno. Neke akcije koje smo mi radili i tokom prethodnih godina jesu bile sprdnja na njihove sadržaj. Pojavi se tu s vremena na vreme neki okej događaj, ali je to uglavnom već davno ispričana priča. Nemamo veze s tim, proćiće, al mi ostajemo”, poručuju oni.
Aleksandar Bugarin (VOICE, foto: EPK Novi Sad)