Skip to main content

Fondacija Novi Sad 2021: Za kombi star 22 godine – blizu 40.000 evra!?

11. mar 2018. Istraživanja
5 min čitanja

Javna nabavka usluga marketinga i promocije projekta „Novi Sad 2021 – Evropska prestonica kulture“ nije jedina sporna nabavka koju je Fondacija Novi Sad 2021 sprovela od kada je osnovana, pošto je pred sam kraj prošle godine polovni kamper star 22 godine sa nešto muzičke opreme i generatorima za struju plaćen bezmalo 4,6 miliona dinara sa PDV-om, pokazalo je istraživanje VOICE-a.

Fondacija je kupila kamper, kuću na točkovima marke „Fiat“, koja će u okviru karavana kružiti Novim Sadom i okolnim naseljenim mestima i predstavljati “kulturu na točkovima”. Tu ništa ne bi bilo sporno da se isto vozilo u solidnom stanju i istog godišta u oglasnicima u inostranstvu, pošto su u Srbiji ova vozila retka, prodaje već za 9.000 evra, a maksimalna cena ide do 15.000 evra.

Čak i u Srbiji, polovnjak istog proizvođača i to desetak godina i nekoliko generacija noviji od onog kog je kupila fondacija, sa svim gedžetima koje je fondacija zahtevala, kao što su šporet i grejanje na plin, solarni paneli i tenda košta dva miliona dinara manje od cene koju je za svoj polovnjak platila fondacija, odnosno košta nešto više od 20.000 evra.

Konkursnom dokumentacijom za nabavku kampera traženo je polovno vozilo koje nije starije od 25 godina, te koje ima urađenu generalnu popravku i garanciju na opremu i motor u naredne dve godine.

Pored šporeta na plin, električnog frižidera, tende, solarnih panela, rezevrnih baterija koja imaju vozila čija je cena mnogo manja, tražena je i audio oprema za koju se ne navodi da li mora biti nova ili polovna, a u slučaju da je polovna to bi znatno umanjilo cenu.

Fondacija je tražila i agregat snage pet kilovata, četiri mikrofona (bubice) i jedan bežični novije generacije, audio misketu sa šest ulaza, četiri zvučnika realne snage 400 vati, dva pojačala jača od 200 vati, par monitorskih zvučnika i sabvufer snage 1000 vati.
Uvidom u ponudu nove opreme na tržištu u Srbiji može se zaključiti da sve što je fondacija tražila potpuno novo košta manje od pola miliona dinara, što ne bi moglo približiti cenu kampera onoj od 4,6 miliona dinara.

U Fondaciji Novi Sad 2021 kažu da su kamper nabavili da bi realizovali projekat “Karavan kulture”, koji je, kako kažu, bio sastavni deo aplikacione knjige sa kojom je Novi Sad osvojio titulu.

“Karavan kulture je već proverena ‘platforma’ koja je u raznim oblicima implementirana u nekoliko evropskih prestonica kulture  i drugim evropskim gradovima sa konceptom ‘Art truck’ platforme. Organizacije koje se odluče da realizuju ovu platformu, nabavljaju kamper vozilo, kamp prikolicu, kamion ili autobus, koje zatim prilagođavaju sopstvenim potrebama”, kažu u Fondaciji Novi Sad 2021.

Oni dodaju da je cilj “Karavana kulture” – “decentralizacija kulturnih aktivnosti, kako bi se najšira gradska populacija animirala i uključila u programske i razvojne projekta Evropske prestonice kulture u različitim delovima grada, gde ne postoji advekatna kulturna ponuda ili neophodna infrastruktura i predstavlja ‘kulturu na točkovima”.

Kako kažu u fondaciji, kamper će biti mobilna kulturna stanica širom grada Novog Sada, ali i takozvane “Zone 021” u koju spadaju Irig, Beočin, Sremski Karlovci.

Kamper će, kako se navodi u odgovoru Fondacije, služiti i za realizaciju umetničkih radionica, za projekcije filmova, održavanje predstava, izložbi, književnih večeri, EPK kuhinje, “Market karavan”, ali i za “alternativne šetnje zajednicom” kao i za debate, okrugle stolovi i drugo.

Samo jedna od problematičnih nabavki 

Ovo nije jedina problematična nabavka Fondacije. Kako je objavio BIRN, firme povezane sa čelnicima fondacije dobile su posao promocije i marketinga vredan 250.000 evra. Marketing i promociju nakon javne nabavke vodiće grupa ponuđača koju čine “Fondacija Exit i firme My Exit Adventure i Exit Team”. Kako je objavio BIRN, Nemanja Milenković, direktor Fondacije Novi Sad 2021, povezan je sa sve tri firme – u My Exit Adventure-u i Fondaciji Exit bio je angažovan na poslovima marketinga i PR-a, dok je u firmi Exit Team radio kao Marketing&PR menadžer. Međutim, njegovo jedino zaposlenje danas jeste upravljanje Fondacijom Novi Sad 2021.

Nemanja Milenković, direktor (foto: Medija centar Beograd)

BIRN je objavio i Izveštaj panela nezavisnih eksperata o napretku projekta, a kako su naveli, zamereno je što je program orijentisan na događaje, a ne na razvoj programa u kulturi. BIRN je takođe naveo da su panelisti Evropske komisije zabrinuti da evropska prestonica kulture liči na festival i da nema jasnu umetničku dimenziju. Oni su pozvali Fondaciju da do kraja marta 2018. godine dostave novi program i preciziraju šta će se dešavati na kulturnoj sceni Novog Sada u narednim godinama.

Za prestonicu 60 miliona evra

Iz finansijskog plana projekta koji se nalazi u gradskoj “Odluci o finansiranju projekta ‘Novi Sad 2021 – Evropska prestonica kulutre’” iz decembra 2016. godine vidi se da će iz različitih budžetskih izvora i od različitih nivoa vlasti, kao i od privatnih donatora, za operativne troškove projekta i kapitalne projekte od 2017. do 2021. godine biti izdvojeno više od 60,5 miliona evra, odnosno više od 7,1 milijarde dinara.

Za operativne troškove trebalo bi da bude opredeljeno više od 27,6 miliona evra što je više od tri milijarde dinara.

Kako se vidi iz dostupnih dokumenata o finansiranju projekta iz Republičkog budžeta od 2017. godine do 2021, za operativne troškove projekta biće izdvojeno skoro 5,3 miliona evra. Iz budžeta AP Vojvodine za operativne troškove biće dato nešto više od 7,4 miliona evra. Najviše će biti izdvojeno iz novosadskog budžeta i preko 10,4 miliona evra. U finansiranju operativnih troškova učestovaće i Evropska unija, a iz njihovih fondova biće izdvojeno oko 2,7 miliona evra, dok bi, prema istom planu privatni sponzori trebali da daju oko 1,15 miliona evra. U predviđanju sredstava za operativne troškove među finansijerima postoji i tačka “ostalo”, a kako se vidi iz tog izvora se očekuje nešto više od 600.000 evra.

Pored operativnih troškova od kojih je predviđeno da tri četvrtine  novca bude potrošeno za programske troškove, 13 odsto za marketing i komunikaciju i 12 odsto za naknade za rad i druge administrativne troškove, biće izvdojena i sredstva za kapitalna ulaganja u periodu od 2017. do 2021. godine.

Za kapitalna ulaganja tokom pet godina biće obezbeđeno nešto više od 34,2 miliona evra, odnosno više od četiri milijarde dinara.

Iz republičkog budžeta za kapitalna ulaganja trebalo bi da bude izdvojeno nešto više od 1,8 miliona evra. Iz budžeta Vojvodine očekuje se skoro 1,7 miliona evra, dok u kapitalnim ulaganjima sa najviše novca treba da učestvuje Grad Novi Sad. Iz budžeta grada očekuje se skoro 17,5 miliona evra, dok se iz evropskih fondova očekuje skoro 2,4 miliona evra. Privatni sponzori trebalo bi da izdvoje nešto više od 10,9 miliona evra.

Fondaciju je 5. januara 2017. godine osnovao Kulturni centar Novog Sada, a ona će trajati do kraja 2022. godine. Kako je odlučeno u Briselu, Novi Sad je 14. oktobra proglašen evropskom prestonicom kulture za 2021. godine i prvi je grad van Evropske unije koji je poneo tu titulu. Iako to nije često isticano, Novi Sad se po novom sistemu i takmičio samo sa gradovima iz zemalja koje su kandidati za članstvo u EU, dok su za 2021. godinu izabrane još dve prestonice kulture sa teritorije EU. Pored Novog Sada to su rumunski Temšivar i grčka Elefsina.

Pare date unapred

Fondacija je kamper kupila od novosadske firme „Janka“ koja je bila jedini ponuđač kampera, a koja je od 2014. do 2016. godine ukupno uspela da zaradi jedva više od milion dinara. Finansijski izveštaj za 2017. godinu još uvek nije gotov, ali onaj za 2016. godinu otkriva da je pomenuta firma poslovala sa neto dobitkom od skromnih 119.000 dinara.

Kako se vidi iz Odluke o dodeli ugovora Fondacija će čak 80 odsto vrednosti posla platiti avansno, to je jest u roku do 45 dana od potpisivanja ugovora. Ostatak će biti plaćen 45 dana nakon što kamper stigne u Fondaciju. Rok od dana potpisivanja ugovora do isporuke vozila je čak 120 dana, što praktično omogućuje firmi koja nema novac da sačeka isplatu fondacije, a zatim pronađe, kupi, ocarini i dostavi kamper.

Ekipa VOICE