News Ticker

Kako je tender za izgradnju zgrade RTV uspeo „iz prve“

Na oba tendera se javio samo po jedan ponuđač

Tenderske komisije za izgradnju novog doma RTV i stručni nazdor, u kojima ovaj put nisu sedeli predstavnici te medijske kuće, završile su svoj posao onako kako se od njih i očekivalo – brzo i efikasno. Što i nije bilo tako teško budući da se na oba tendera javio  – po jedan ponuđač, pokazalo je istraživanje VOICE-a.

Oba tendera u vezi s izgradnjom nove zgrade Radiotelevizije Vojvodine (ukupna procenjena vrednost iznosi 800 miliona dinara) okončana su nedavno u rekordno kratkom roku, čime je omogućeno da dugonajavljivani graditeljski poduhvat na Mišeluku počne odmah po završetku radova na  uklanjanju ruševina nekadašnje zgrade RTV Novi Sad.

Prema nezvaničnim stručnim procenama koje su podeljene s VOICE-om, posao koji je na tenderu za uklanjanje ruševina poveren firmi Elita cop mogao bi da bude gotov najkasnije do kraja oktobra.

Postupak odabira firme koja će 18 godina nakon bombardovanja te zgrade konačno ukloniti betonski krš trajao je gotovo sedam meseci, a tek nešto manje bilo je potrebno da se okonča tender za izbor stručnog nadzora. Treći tender u tom paketu, pirotehnički nadzor, jedini je završen u iole razumnom roku – za nešto manje od dva meseca.

Za razliku od tih postupaka, međutim, pobednici tendera za izgradnju doma RTV-a i stručni nadzor odabrani su svega dve nedelje nakon otvaranja ponuda. Tome je, bez sumnje, doprinela okolnost da je na oba tendera stigla – samo po jedna ponuda.

Iako ne postoje dokazi o tome da je na epilog minulih tendera uticao i neki drugi faktor, upada u oči da je sve počelo munjevito da se rešava tek nakon isključivanja RTV-a iz sprovođenja postupka javne nabavke za izgradnju, odnosno za stručni nadzor.

Iako je u pitanju projekat za koji, valjda, niko nije zainteresovaniji od same Radiotelevizije Vojvodine, Pokrajinska vlada odlučila je da sprovođenje tenderskog postupka za izgradnju bude prepušteno isključivo Upravi za kapitalna ulaganja (UKU) AP Vojvodine. A u ranijim komisijama za sprovođenje javnih nabavki u vezi s uklanjanjem ruševina sedeli su i predstavnici RTV i UKU, s tim što je RTV imao većinu članova.

Odluku o tome da sprovođenje tendera za izgradnju u potpunosti prepusti UKU, Pokrajinska vlada je donela 17. maja, i to isključivo zbog, kako je za VOICE rekao predsednik Pokrajinske vlade Igor Mirović, procene da bi UKU tenderski postupak mogo da sprovede „brzo, efikasno i kvalitetno“.

I dok u Pokrajinskoj vladi i, na sebi svojstven način, UKU zvanično negiraju postojanje „dubljih motiva“ za izuzimanje RTV-a iz tenderskog postupka, u pokrajinskom javnom servisu i ne žele da govore, pa tako već nekoliko nedelja ignorišu pitanja koje im je na tu temu uputio VOICE.

Pojedince je u toj kući je, međutim, odluka Pokrajinske vlade, kako su nezvanično priznali VOICE-u, „veoma iznenadila“, ali je, s druge strane, doživljena i „kao olakšanje“.

Epilog za samo dve nedelje

Baš kao što je Pokrajinska vlada i priželjkivala, oba tendera u vezi s izgradnjom novog doma RTV-a nisu mogla biti efikasnije sprovedena. Tender za izgradnju zgrade raspisan je 24. jula i trajao je do 23. avgusta, da bi direktor Uprave za kapitalna ulaganja AP Vojvodine Nedeljko Kovačević već 5. septembra  doneo odluku o dodeli ugovora za izvođenje radova. Što, istina, i nije bilo toliko teško s obzirom na to da je na tender stigla samo jedna ponuda, dok je u međuvremenu naprasno povučen zahtev za zaštitu prava ponuđača.

Takav zahtev uputila je 22. avgusta, dakle dan pre otvaranja ponuda, beogradska firma „W.D. Concord west“, međutim, zahtev je povučen već posle sedam dana. Ni posle više pokušaja VOICE nije uspeo da u toj firmi sazna više o njihovim eventualnim primedbama na tenderski postupak. Inače, prema članu 156. Zakona o javnim nabavkama, oni su morali da uplate 250.000 dinara prilikom predaje zahteva.

S ponudom od 784,8 miliona dinara (sa PDV-om) i rokom za završetak radova od 480 dana posao je dobila grupa ponuđača: SMB-gradnja iz Subotice (kao nosilac posla) i firme Pro-ing, Modulor, Karin komerc MD i MPP „Jedinstvo“, uz dva podizvođača (Elsing group i Fitiš-Ju).

Za prvu fazu izgradnje nove zgrade RTV-a iz ovogodišnjih budžeta obezbeđeno je 800 miliona – po 400 miliona iz republičke i pokrajinske kase – pri čemu je za samu izgradnju bilo namenjeno 785 miliona dinara (sa PDV-om, odnosno 654 miliona dinara bez PDV-a) – dakle, tek nešto više od ponuđene cene.

nemanja nenadic,

Nemanja Nenadić: Samo jedna ponuda za tako veliki posao je razlog za alarm (foto: Medija centar Beograd)

Samo jedna pristigla ponuda na tenderu vrednom blizu 800 miliona dinara – to je razlog za alarm, naročito u vremenu kada privrednici kukaju kako nema dovoljno posla, ocenjuje za VOICE Nemanja Nenadić iz organizacije Transparentnost Srbija (TS).

„Taj alarm pre svega znači da je neophodno da naručilac preispita svoje postupanje i da sagleda šta je urađeno pogrešno“, navodi Nenadić. „Da li su, na primer, dodatni uslovi za učešće na tenderu postavljeni previše strogo, da li se naručilac potrudio da informacija o raspisanom tenderu dođe do što većeg kruga potencijalnih izvođača, ne samo u Srbiji, veći i u okruženju. Da li je, pre nego što je nabavka uopšte započeta, ispitao tržište i proverio koliko postoje firmi u Srbiji koje ispunjavaju uslove poziva, s obzirom na hroničnu nesolventnost, reference i kapacitete. U konkretnom slučaju, neki od dodatnih uslova su diskutabilni, jer su zahtevi u pogledu prethodnog iskustva i sadašnjih kapaciteta postavljeni dosta visoko, mada se ne može reći da nisu u vezi sa predmetom nabavke“, kaže Nenadić.

Na tenderu se od ponuđača, pored ostalog, tražilo da je u prethodne tri godine ostvario ukupan prihod od minimalno 1,3 milijarde dinara; da je u proteklih pet godina izveo radove na izgradnji objekata visokogradnje u vrednosti od 1,9 miliijardi dinara (sa PDV-om), od čega 1,2 milijardi na izgradnji poslovnih objekata; da u proteklih godinu dana nije bio u blokadi, te da ima bonitet ocenjen s ocenom A u periodu 2012-2016. godina. Uz sve ovo, ponuđač mora da dokaže sposobnost angažovanja potrebne mehanizacije i raspolaganja odgovarajućim kadrovskim kapacitetima.

Tenderski uslovi, dakako, nisu insistirali na tome da iza ponude stoji samo jedna firma, već je predviđeno da ponudu može da podnese i grupa firmi. U tom slučaju, navodi se u tenderskoj dokumentaciji za izgradnju RTV doma, članovi grupe ponuđača zajedno ispunjavaju zadate uslove o neophodnom finansijskom, poslovnom, kadrovskom i tehničkom kapacitetu.

Po broju pristiglih ponuda, izgleda da samo pet firmi u Srbiji može udruženim snagama da dosegne kriterijume iz tendera.

U Upravi za kapitalna ulaganja za VOICE je, istina nezvanično, rečeno da su tenderski uslovi „možda zvučali prestrogo“, ali ističu da je namera bila da se na tender prijave „samo ozbiljni i odgovorni ponuđači koji mogu da garantuju kvaliteno izvođenje radova.“

Nemanja Nenadić, međutim, ne isključuje mogućnost da je na epilog minulog tendera uticao zapravo dogovor između samih firmi. „Nepoželjna situacija – samo jedna ponuda – koja obično rezultira time da se na kraju dobije manji kvalitet ili plati veća cena, može nastati i bez krivice naručioca“, objašnjava Nenadić.  „Naime, ukoliko je tržište potencijalnih izvođača radova veoma malo, a interesi učesnika isprepleteni, onda je sasvim moguć i scenario u kojem se potencijalni takmaci unapred dogovore kako ne bi kroz konkurenciju obarali jedni drugima cenu. Takve podele tržišta su nedopuštene i kažnjive, ali se veoma retko gone i teško dokazuju“, objašnjava Nenadić.

SMB-gradnja iz Subotice, koja predvodi grupu budućih izvođača radova na Mišeluku, poznata je javnosti po izgradnji, pored ostalog, hale kompanije „Lir“ u Novom Sadu (jedina ponuda na tenderu; ugovorena vrednost radova 2,1 milijardi dinara), zatvorenog bazena na subotičkoj Prozivki, „Kuće fudbala“ u Staroj Pazovi, kao i po angažmanu na projektu obnove Narodnog pozorišta u Subotici.

Inače, vlasnika SMB-gradnje Predraga Petričevića policija je pre šest godina, u okviru akcije „Šetač“, uhapsila zbog sumnje u utaju poreza i pranje novca, čime je, kako je navedeno, oštetio budžet za 2,5 miliona dinara.

Zatezanje s potpisivanjem

RTV Wikimedia

Bivša zgrada RTV Novi Sad pre i posle bombardovanja (izvor: Wikimedia)

Glatko je, dabome, išlo i sa tenderom za izbor stručnog nadzora na izgradnji doma RTV-a. I na ovaj tender, koji je bio otvoren od 27. jula do 28. avgusta, stigla je samo jedna ponuda. Pa direktor UKU nije imao kud nego je već 5. septembra dodelio ugovor o javnoj nabavci grupi ponuđača koju predvodi novosadski Institut za zaštitu na radu (u grupi ponuđača su još NS Inženjering i Andzor Engineering). Ponuđena cena od 12,2 miliona dinara (sa PDV-om) što je za skoro tri miliona dinara manje od procenjene vrednosti ove nabavke.

Upravi za kapitalna ulaganja ime ove firme sigurno je zazvučalo poznato. Institut za zaštitu na radu učestovao je, naime, i na tenderu za izbor stručnog nadzora na poslovima uklanjanja ruševina stare zgrade RTV, a ostao je upamćen po tome što je već dobijeni posao izgubio nakon što je naknadno ustanovljena ozbiljna povreda tenderskog postupka.

Firma “Eurogardi“, koja je u prvom krugu izabrana na tenderu, žalila se na novu odluku o dodeli posla Institutu za zaštitu na radu izražavajući ozbiljnu sumnju u autentičnost dokumentacije koju je priložila konkurencija. Tenderska komisija tada je uvažila ovu primedbu, te je posao na kraju ponovo poveren „Eurogardiju“.

VOICE je došao u posed imejla u kojem pojedini članovi tenderske komisije konstatuju da se za dokument koju je priložio Institu za zaštitu na radu „osnovano može sumnjati da je u pitanju falsifikovana isprava“.

„Ovim putem vas obaveštavamo da smo, naknadnim pregledom dokumentacije o ovoj nabavci, utvrdili da se za Rešenje o stručnom nadzoru izdato od strane SZR ’Hidrogradnja’ Ljubovija, kojim ponuđač ’Institut za zaštitu na radu“ dokazivao svoj kadrovski kapacitet, po našem mišljenju osnovano se može sumnjati da je u pitanju falsifikovana isprava. Naime, kao datum izdavanja rešenja naveden je datum 11.6.2010. godine, dok je u samom rešenju kao propis na osnovu kojeg je izdata naveden Zakon o planiranju i izgradnji sa izmenama koje su objavljene u Sl(užbenom) glasniku RS broj 24/11 – dakle, godinu dana nakon navodnog izdavanja isprave“, navodi su imeju od 24. maja koji je upućen svim članovima tenderske komisije, s napomenom da će se o tome razgovarati na narednom sastanku komisije.

Tenderska komisija je ubrzo donela rešenje kojim se faktički poništava ranija odluka o dodeli posla stručnog nadzora Institutu za zaštitu na radu. Rešenje doneto 30. maja, u koje je VOICE imao uvid, potpisali su svi članovi komisije.

Međutim, prema sazanjima VOICE-a, članovi komisije iz UKU isprva su odbili da potpišu to rešenje. „U početku je sve bilo u redu, rešenja bi prvo potpisali članovi komisije iz RTV pa se to slalo članovima iz UKU na potpis. Sve odluke donošene su jednoglasno ali su u jednom trenutku članovi komisije iz UKU počeli, ajde da tako kažem, da zatežu s potpisivanjem, kao, recimo, u slučaju tendera za stručni nadzor“, kaže za VOICE osoba veoma dobro upućena u rad sve tri mešovite tenderske komisije, koja je pristala na razgovor pod uslovom da uz ime i prezime ne navodimo ni radno mesto na kom se nalazi.

„Mogu da vam potvrdim da su odnosi između članova komisije bili odlični i da sa samim predstavnicima UKU nije bilo problema“, dodaje naš sagovornik.

„Kazna za neposlušne“

Još dok imena pobednika tendera za uklanjanje ruševina i stručni nadzor nisu bili ni na vidiku, Pokrajinska vlada 17. maja usvaja zaključak kojim se zadužuje UKU da „sprovodi koordinaciju aktivnosti i obavlja stručne poslove radi finansiranja projekta Izgradnja poslovnog objekta JMU RTV, u ukupnom iznosu od 800 miliona dinara“.

„Pri donošenju te odluke vodili smo se idejom o tome da tenderska procedura mora da se uradi efikasno, brzo, kvalitetno i prema standardima, za šta svakako više kapaciteta ima specijalizovana ustanova, kakva je Uprava za kapitalna ulaganja, nego RTV, u kojem su odavno penzionisani oni koji su učestvovali u izgradnji zgrade TVNS pre 40 godina“, kazao je za VOICE predsednik Pokrajinske vlade Igor Mirović.

RTV

RTV isključen iz procesa tenderskog odlučivanja

Na pitanje VOICE-a da li je Pokrajinska vlada tom prilikom konstatovala eventualne probleme u sprovođenju tendera za uklanjanje ruševina, Mirović je odgovorio odrečno: „Konstatovali smo samo da je procenjena vrednost tih radova daleko veća od realne tržišne cene, ali nismo ulazili u detalje kako je došlo do toga. Bili smo zadovoljni zbog značajne uštede (oko 100 miliona dinara – tolika je razlika između procenjene i cene u prihvaćenoj ponudi, prim.a.), pa smo smatrali da bi bilo kakva dalja analiza bila nepotrebna.“

VOICE je RTV-u uputio pitanja o mogućim razlozima za izuzimanje iz dalje tenderskih procedure, te o eventualnim problemima tokom trajanja tenderskih postupaka, ali odgovori iz pokrajinskog javnog servisa nisu stigli ni posle više od tri nedelje. U menadžmentu te medijske kuće VOICE-u je nezvanično ipak rečeno da je isključivanje iz tendera za izgradnju dočekano „s olakšanjem“. „Do sada je odlučivanje bilo zajedničko, a odgovornost je uvek imala samo jedna strana, odnosno RTV“, prokomentarisali su u pokrajinskom javnom servisu.

S druge strane, Uprava za kapitalna ulaganja AP Vojvodine u svom se odgovoru VOICE-u tek pozvala na majsku odluku Pokrajinske vlade, ali i na zakonsku odredbu po kojoj je, kao 100 odsto finansijer izgradnje, „odgovorna za primenu odredaba Zakona o javnim nabavkama“.

A sve što su u UKU želeli da kažu o tenderima u vezi s uklanjanjem ruševina, i eventualnim problemima u njihovom radu, sadržano je u jednoj rečenici: „Ti postupci su okončani i u toku je izvođenje radova“.

Za sagovornika VOICE-a, upućenog u dosadašnje tenderske postupke, prepuštanje Upravi za kapitalna ulaganja potpune kontrole nad tenderskim postupkom, nije bez osnova. „Ko daje pare, taj voli i da kontroliše“, kaže.

U pogledu „davanja para“ i „želje za kontrolom“ valja podsetiti na to da je Uprava za kapitalna ulaganja bila određena i da u potpunosti finansira sve aktivnosti u vezi s raščišćavanjem terena na Mišeluku, međutim, njeni predstavnici u tenderskim komisijama nisu činili većinu.

I pored svega, sagovornik VOICE-a navodi da je odluka Pokrajinske vlade među članovima RTV u tenderskoj komisiji, pa i u RTV, izazvala „veliko iznenađenje“. „RTV je uključen u taj projekat još od 2014. i raspisivanja konkursa za idejno rešenje nove zgrade“, podseća. Na pitanje zbog čega nije bilo predstavnika RTV-a u tenderskoj komisiji za izgradnju i stručni nadzor, sagovornik VOICE-a kaže da o tome nema pouzdana saznanja.

„Postoji samo utisak… utisak o tome da predstavnici RTV očito nisu bili dovoljno poslušni“, ističe sagovornik VOICE-a.

Inače, prema Akcionom planu za sprovođenje projekta (realizacija tendera u vezi s uklanjanjem ostataka stare zgrade RTV-a) bilo je predviđeno da će sva tri tenderska postupka biti okončana do kraja januara. U dokumentu Uprave za kapitalna ulaganja AP Vojvodne, gde se kao „nizak“ procenjuje rizik od podnošenja zahteva za zaštitu prava u postupcima javnih nabavki, svi radovi na raščišćavanju terena na Mišeluku trebalo je da budu gotovi do 31. maja ove godine. U tom mesecu je, inače, generalni direktor RTV Miodrag Koprivica, u izjavi datoj u novembru prošle godine, očekivao da će početi izgradnja nove zgrade.

Upravo zbog toga što su ponuđači koristili svoje pravo na žalbu, tenderi za uklanjenje ruševina i stručni nadzor zvanično su okončani tek u julu. Krajem istog meseca i zvanično su otpočeli radovi na uklanjanju betonskih krhotina, u koje je tokom bombardovanja 3. maja 1999. pretvorena zgrada nekadašnje RTV Novi Sad.

Denis Kolundžija (VOICE)

voice_logo

1 Trackbacks & Pingbacks

  1. Uprava za kapitalna ulaganja krije dokumentaciju u vezi sa tenderom za izgradnju zgrade RTV-a | Vojvođanski istraživačko-analitički centar "VOICE"

Leave a Reply