News Ticker

Na RTV-u novinare prebacuju na lizing, a kćerke unapređuju

"Totalno ubijanje svake slobode i zdravog razuma"

Istovremeno kada je direktor centra informativnog programa RTV-a Budimir Marković „izborio“ da mu kćerka dobije novi ugovor, i kćerka direktorke programa dobila je znatno veći honorar, dok je urednica informativnog programa svog muža progurala za zamenika urednika Web redakcije, saznaje Vojvođanski istraživačko-analitički centar (VOICE).

Kćerka direktora centra informativnog programa Radio-televizije Vojvodina Budimira Markovića dobila je novi ugovor o radu, i pored navodne principijelne zabrane zapošljavanja koje se RTV u poslednje vreme striktno pridržava.

Kako je za VOICE potvrđeno u Direkciji RTV-a, Branka Marković potpisala je nedavno aneks ugovora o radu, što znači da je dobila ili novi ugovor na određeno vreme ili je dobila stalno zaposlenje. Branka Marković radila je u koordinaciji Radija Novi Sad, a od nedavno je angažovana u Promociji.

Da je rukovodstvo RTV-a zaista principijelno sprovodilo politiku zapošljavanja i u slučaju Markovićeve kćerke, ona je u februaru trebalo prvo da pređe na autorski ili ugovor o privremeno- povremenim poslovima, a od marta da bude angažovana preko agencije Optimum. Na ovaj način ona je stavljena u privilegovan položaj u odnosu na više od stotinu ljudi koji su u februaru morali da pređu na autorski ugovor.

Budimir Marković odnedavno je sa mesta šefa centralnog deska stupio na potpuno novu funkciju predviđenu izmenjenom sistematizacijom RTV-a pa je postao direktor centra informativnog programa, u čijoj ingerenciji su centralni desk i dopisnička mreža. Nepuna dva meseca kasnije i njegova kćerka dobila je novi ugovor za radno mesto u Promociji programa.

Nekulturno i nemoralno 

U isto vreme, mnogobrojni urednici, novinari, snimatelji i montažeri ostali su bez ugovora sa agencijom Optimum, jer RTV nije na vreme raspisao novu javnu nabavku. Jedan od mnogobrojnih urednika koji je u februaru, nakon više godina rada na televiziji postao honorarac, rekao je za VOICE da ga ne zanima da li je angažovanje Markovićeve ćerke protivzakonito, ali je u svakom slučaju nekulturno i nemoralno.

„Mnogo ljudi je nezadovoljno i priča se da će preći na nova radna mesta. Deo njih je počeo da otaljava posao pošto s razlogom smatraju da se njihov rad ne ceni dovoljno. Neki od njih su ljuti jer im u februaru nije dodeljen čak ni autorski ugovor, već im je samo obećano da će u martu preći na rad preko agencije“, izjavio je taj urednik, koji je želeo da mu se ne pominje ime.

U isto vreme kada je Markovićeva kćerka dobila novo radno mesto, i kćerka vršiteljke dužnosti direktora programa RTV-a Slavice Subotić Braun dobila je znatno povećanje honorara. Korana Braun ubuduće će za svoje usluge u redakciji filmskog i serijskog programa RTV dobijati oko 45.000 dinara neto. To njen honorar svrstava u red najvećih autorskih ugovora na televiziji, a potrebno je istaći da su i plate većine stalno zaposlenih sada znatno niže od njenog honorara.

Korana Braun je od oktobra meseca prošle godine angažovana u pomenutoj redakciji, gde radi na poslovima administracije. Kako je Autonomija ranije pisala, Korana Braun se samo jednog dana pojavila na poslu i predstavila budućim kolegama, bez da je iko od njih prethodno znao da će biti radno angažovana. Korana Braun nedavno je završila Akademiju umetnosti u Novom Sadu.

Mnogo bolje i mnogo plaćenije radno mesto nedavno je dobio i suprug urednice Informativnog programa Prvog programa RTV-a Snežane Pjetlović. Naime, Brano Pjetlović je iz Informativnog programa radija prošlog meseca imenovan za pomoćnika urednika Web redakcije, gde sada radi za bezmalo duplo veću platu od pređašnje.

Njegov dolazak u Web redakciju pratio je niz kontroverzi. Prekomandovan je zato što se Web redakcija po mišljenju gorepomenutog Budimira Markovića „nije pridržavala državotvorne uređivačke politike televizije“.

Urednik: Niko nije ni trebalo da prelazi da radi preko agencije

stups12Urednik-honorarac smatra da dodatno nezadovoljstvo zaposlenih stvara činjenica da, ako se striktno tumači zakon o zabrani zapošljavanja u javnom sektoru, niko sa pokrajinskog javnog servisa nije trebalo da ostane bez posla u matičnoj kući i bude angažovan na istim poslovima, ali od strane agencije.

„Dodatno nezadovoljstvo stvara i činjenica da nije ni bilo potrebno da više od stotinu zaposlenih prelazi na rad preko agencije. Ako se tome doda i nedavno održana audicija za nove TV prezentere, stanje u firmi je sada možda i gore nego neposredno nakon promena u maju mesecu prošle godine“, smatra sagovoirnik VOICE.

U međuvremenu, RTV je potpisao novi ugovor sa agencijom Optimum. Ovoga puta biće angažovano više od 200 radnika, a usluge agencije RTV će koštati 26 miliona dinara, uz mogućnost produženja ugovora pošto je procenjena vrednost nabavke 100 miliona dinara (ne navodi se najjasnije za koji vremenski rok je važenje ponuđene cene). Uz agenciju Optimum i ovoga puta je u konzorcijumu beogradska agencija Sequester Employment odnedavno javnosti mnogo poznatija po kontroverznom angažovanju radnika na očitavanju brojila za električnu energiju u Elektorprivredi Srbije.

Ovoga puta na tenderu su učestvovala tri ponuđača, a Optimum je izabran zbog primene kriterijuma niže cene. Drugoplasirani konzorcijum firme Kadarplus iz Beograda i Studentse zadruge „Student“ iz Novog Sada ponudio je za oko milion dinara veću ponudu od najbolje rangirane, dok je treći učesnik tendera – Studentska zadruga Mašinac iz Novog Sada, odbijen jer je ponuda bila neodgovarajuća zbog nepotpune dokumentacije.

Komisija za sprovođenje javne nabavke predložila je direktoru Miodragu Koprivici da sklopi ugovor sa najbolje rangiranim ponuđačem, što je on i učinio 14. februara. Tog dana počeo je da teče rok od 10 dana u kom neko od ponuđača može da zatraži od RTV-a zahtev za zaštitu prava kod Republičke komisije za zaštitu prava u postupcima javnih nabavki. Ako se to ne dogodi, neće biti pravnih smetnji da više od 200 ljudi dobije u martu angažman preko agencije Optimum.

Javna medijska ustanova Vojvodine u oktobru je već sklopila jedan takav ugovor sa agencijom Optimum MV-NS, koja se pretežno bavi čišćenjem zgrada. Tada je posao bio procenjen na maksimalan iznos od 18,75 miliona dinara. Planirana sredstva predstavljala su potrebe RTV za tri meseca. Optimum MV-NS ponudio je RTV-u da radno angažuje oko 110 zaposlenih za 16,3 miliona dinara.

Namernom ili slučajnom greškom rukovodstva RTV-a, novi tender nije raspisan na vreme, pa je svih 110 radnika koji su bili angažovani preko agencije u februaru moralo da prihvati autorske ili ugovore o privremeno-povremenim poslovima. Odgovornost za ovo nije snosio niko, a sve je za posledicu imalo da je RTV probio limit koji im dozvoljava do 10 odsto angažovanih radnika preko autorskih ugovora.

U RTV-u je u decembru prošle godine bilo 1.049 ljudi zaposlenih na neodređeno vreme i 155 na određeno vreme. Preko agencije Optimum je bilo angažovano 110 ljudi, a isto toliko bilo je honorarnih saradnika. Ovaj podatak promenio se u februaru, kada je svima istekao ugovor sa agencijom Optimum. Bilo je potrebno sada te ljude angažovati honorarno, ali je prepreka za to bio zakon koji ne dozvoljava da na taj način bude angažovano više od 10 odsto ljudi.

Svestan novog problema u koji su svojom krivicom upali, menadžment je doneo odluku da se broj honoraraca u februaru smanji za 20 odsto! Stradali su i neki ljudi koji su do oktobra prošle godina imali ugovor o zaposlenju na period od dve godine. Menadžment im je obećao da će od marta opet biti angažovani preko agencije Optimum, pa sada jedino ostaje da se vidi da li menadžment na čelu sa generalnim direktorom Miodragom Koprivicom ispunjava obećanja ili im ona služe samo kao izgovor za obračun sa neistomišljenicima.

Budimir Marković zabranio pojavljivanje Jeremića i Jankovića

Budimir Markovic Budo

Pod budnim okom državotvornog Budimira Markovića, koji je zaposlenima onomad obećao da im neće “hvaliti dlaka s glave”

Istraživanje Novosadske novinarske škole sprovedeno od 1. do 7. februara pokazalo je da u centralnoj informativnoj emisiji RTV-a premijer Aleksandar Vučić i njegova stranka zauzimaju neverovatnih 84 odsto prostora, spram 12 odsto predstavnika drugih vladajućih stranaka i četiri odsto predstavnika opozicije. RTV je na ovaj način prevazišao i Nacionalni dnevnik Televizije Pink, gde je zastupljenost Vučića i SNS bila 74 odsto.

Razlog za ovakav rezultat treba tražiti i u odluci Budimira Markovića da iz Dnevnika u 17 sati ukloni buduće predsedničke kandidate Vuka Jeremića i Sašu Jankovića dok ne budu raspisani izbori. Marković je kolektivu rekao da je odluku doneo sam i da je se svi urednici informativnih emisija moraju striktno pridržavati. Rečeno – učinjeno.

Nakon što je na ovaj način „disciplinovao“ urednike informativnih emisija na televiziji, Marković je rešio da „dovede u red“ i Web redakciju. Urednik Dejan Marjanović je naprasno otišao na dvogodišnje porodiljsko bolovanje. Odmah je stiglo „pojačanje“ u vidu Brane Pjetlovića sa radija, a zvanično je članovima redakcije najavljen i dolazak dopisnika Tanjuga iz Novog Sada Nenada Ćaćića (javnosti poznatog po oktobarskoj nagradi za „objektivnu i profesionalnu“ promociju rada gradonačelnika Miloša Vučevića i Gradske uprave).

Prema podacima pokreta PodržiRTV, premijer Aleksandar Vučić bio je tema u 50 odsto svih vesti iz kategorije unutrašnje politike na sajtu RTV-a tokom dva dana u prošloj nedelji. Tokom medijskog spina o mogućoj kandidaturi aktuelnog predsednika Tomislava Nikolića, on i Vučić bili su dominantni u vestima na portalu RTV-a.

„Ono što se dešava u Webu je totalno ubijanje svake slobode i zdravog razuma. Nije Web ni poslednjih meseci bio bastion dobrog rada i novinarstva, ali sa najnovijim kadrovskim promenama to postaje neukusno“, ocenjuje jedan od urednika na RTV-u.

Prema njegovim rečima, još skandaloznije od uređivačke politike je skidanje vesti i tekstova sa sajta koje se ne uklapaju u “državotvornu” uređivačku politiku. „Sreća pa na internetu ostaju tragovi izbrisanih sadržaja pa ne može baš bilo šta da se radi bez dokaza“, smatra on.

A izbrisanih sadržaja je zaista bilo. Brisane su stare vesti u kojima su svoje stavove iznosili Vuk Jeremić, Saša Janković i ini. Izbrisana je i Betina vest, u kojoj istoričar Darko Gavrilović tvrdi da aktuelna vlast u Srbiji stvara Novog Srbina koji će spolja da bude Evropejac, a iznutra neškolovani nacionalista. Zbog te vesti u Webu su letele glave. Neka se spremi Dopisnička mreža, izbori su blizu!

Ekipa VOICE-a 

voice_logo

 

Leave a Reply