News Ticker

RTV godinu dana posle: Ko će odgovarati za dramatičan pad gledanosti

Zašto odgovorni ne podnesu ostavke?

Uporedna analiza gledanosti izbornog programa na RTV-u pokazuje da su gledanost ali i poverenje građana u pokrajinski javni servis drastično manji nego u maju 2016. kada je imenovano novo rukovodstvo te medijske kuće. Da li će zbog toga neko odgovarati, pitanje je na koje javnost čeka odgovor.

Kada je Upravni odbor Radio-televizije Vojvodine (RTV) u maju 2016. godine doneo odluku o razrešenju direktora programa Slobodana Arežine, “utvrđeni pad gledanosti” naveden je kao jedan od najvažnijih razloga za njegovu smenu.

Godinu dana posle imenovanja novog rukovodstva, gledanost programa RTV-a, a naročito informativnih sadržaja, višestruko je manja u odnosu na period kada je program uređivao tim na čelu sa Slobodanom Arežinom, pokazuju podaci do kojih je došao VOICE.

Uporedna analiza gledanosti informativnog programa koju meri istraživačka agencija AGB Nielsen Media Research na dan održavanja parlamentarnih izbora (24.04.2016) i predsedničkih izbora (02.04.2017) pokazuje drastičan pad gledanosti centralnih, kao i specijalizovanih informativnih emisija Radio-televizije Vojvodine.

Najvažniji parametri gledanosti pokazuju da je centralnu informativnu emisiju Dnevnik u 17 časova 24. aprila 2016. u svakom trenutku (AMR) pratio  45.251 gledalac. Godinu dana kasnije, 2. aprila 2017, istu emisiju pratilo je 17.363 gledalaca. Ukupan broj gledalaca Dnevnika u 17 časova tzv. RCH u prvom slučaju bio je 111.828, a u drugom 40.957, pokazuju podaci  AGB Nielsen Media Research u koje je VOICE imao uvid.

Ukupan broj (RCH) onih koji su pratili specijalizovanu emisiju posvećenu izbornoj noći aprila 2016. iznosio je 347.494 gledalaca. U svakom trenutku (AMR) tada je na programu RTV-a bilo 29.309 ljudi. Godinu dana kasnije, znatno kraću emisiju posvećenu izboru za predsednika Srbije pratilo je gotovo pet puta manje ljudi a ukupan broj onih koji su uopšte kliknuli na program RTV-a (RCH) bio je skoro tri puta manji.

Direktor informativnog programa Budimir Marković, v.d. direktorka programa Slavica Subotić Braun, kao i v.d. glavna i odgovorna urednica informativnog programa Nada Kalkan nisu odgovorili na dostavljena pitanja VOICE-a u vezi sa drastičnim padom gledanosti.

Favorizovanje Vučića

rtv, vucic, podrzi rtvMonitoring predizborne kampanje koju je tokom marta 2017. sprovela Novosadska novinarska škola  pokazuje da je u centralnoj informativnoj emisiji Dnevnik u 17 časova, predsednički kandidat vladajućih stranaka Aleksandar Vučić bio daleko više zastupljen od drugih kandidata.

Rukovodstvo RTV-a tvrdi da su svi predsednički kandidati bili ravnopravno zastupljeni. U dokumentu koji je na poslednjoj sednici Programskog saveta te medijske kuće dostavljen njegovim članovima ističe se da je na oba TV kanala kandidat Saša Janković bio za tri minuta više zastupljen od kandidata Aleksandra Vučića. 

Član Programskog saveta Miloš Katić kaže da dostavljeni podaci sami za sebe ne znače ništa jer nisu dostavljena neophodna objašnjenja o samoj metodologiji istraživanja. Katić je potvrdio za VOICE da će na sledećoj sednici zatražiti dodatna objašnjenja o tome na koji način se došlo do navedenih minutaža o zastupljenosti, kao i ko je autor tog monitoringa koji je podeljen članovima Programskog  saveta.

Stefan Janjić iz Novosadske novinarske škole kaže za VOICE da istraživanje po kojem su  predsednički kandidati imali  gotovo jednaku zastupljenost očigledno nije obuhvatilo sve TV sadržaje u kojima se pojavljivao aktuelni premijer i izabrani predsednik Srbije Aleksandar Vučić.

“Metodologija istraživanja nije jasna, kao što nije jasno zbog čega je izdvojena samo jedna emisija ‘Pravi ugao’ a ne i druge informativne emisije koje su se bavile predsedničkim izborima, poput ‘Sučeljavanja’ ili ‘Politbiroa’. Podsećam da je premijer Vučić jedini gostovao u emisiji ‘Sučeljavanje’, dok drugim kandidatima ta mogućnost nije pružena. Očigledno je da se u ovom istraživanju računala samo minutaža predizbornog programa a ne i tzv. prikriveno oglašavanje i izveštaji sa pseudodogađaja na kojima se predsednički kandidat Aleksandar Vučić pojavljivao u ulozi premijera”, kaže Janjić.

Podrži RTV ponovo organizuje ulične proteste 

Podrzi RTVInformativni program RTV-a poslednjih godinu dana predmet je oštrih kritika stručne i dela šire javnosti. Brojni medijski eksperti ukazuju da ta medijska kuća gubi profesionalni autoritet koji je gradila u prethodnom periodu.

Više hiljada ljudi je nekoliko puta protestovalo ispred zgrade RTV-a tražeći ostavke rukovodećih ljudi, upravo zbog nezadovoljstva uređivačkom politikom pokrajinskog javnog medijskog servisa.

Tokom predizborne kampanje, Pokret “Podrži RTV” podneo je više od stotinu prijava Regulatornom telu za elektronske medije (REM) žaleći se na niz nepravilnosti i kršenje Kodeksa novinara Srbije i zakona od strane Radio-televizije Vojvodine. Pokret “Podrži RTV” najavio je da će u maju mesecu ponovo organizovati ulične proteste zbog uređivačke politike RTV-a, baš kao što su to u nekoliko navrata radili i prošle godine, nakon politički motivisanih smena urednika i novinara na pokrajinskom javnom medijskom servisu.

Nezadovoljna načinom izveštavanja tokom predsedničke kampanje, “koji nije u skladu sa osnovnim načelima profesije i Zakonom o javnim servisima” predsednica Programskog saveta RTV-a Aleksandra Đurić Bosnić podnela je neopozivu ostavku na to mesto.

Podsećanja radi, prema Statutu Radio-televizije Vojvodine, rad te medijske ustanove zasniva se na načelima “istinitog, nepristrasnog, potpunog i blagovremenog informisanja kao i nezavisnosti uređivačke politike”.

Poverenik sindikata Nezavisnost u Radio-televiziji Vojvodine (RTV) Darko Šper javno je kritikovao rukovodstvo tog javnog medijskog servisa i poručio da “treba da ih bude sram zbog načina na koji izveštavaju”.

“Objavljivanjem lažne vesti da je napadnuta ekipa RTV tokom protesta Protiv diktature prekršeno je nekoliko odredaba Zakona o javnom informisanju i Zakona o javnim medijskim servisima, zbog čega će neko kad-tad morati i moralno i krivično da odgovara. Takve stvari samo će još više umanjiti ionako loš ugled pokrajinskog javnog servisa, koji je teškom mukom stican do maja 2016. Najbolji pokazatelj lošeg kvaliteta rada novog rukovodstva su poslednji rezultati gledanosti, koji govore u prilog tvrdnji da im nema mesta na RTV-u i da što pre trebaju da odu, dok ne bude kasno”, kaže Šper za portal VOICE.

Podsećamo, Budimir Marković je neposredno posle smena brojnih urednika i novinara izjavio kako se mora “drugačije raditi nego što se radilo do sada“.

Ranije obavljeno istraživanje VOICE-a pokazalo je da Budimir Marković, Slavica Subotić Braun i Nada Kalkan imaju plate preko dozvoljenog maksimuma koji propisuje pokrajinski javni servis. Istraživanje VOICE-a takođe je pokazalo da su pojedini aktuelni rukovodioci isposlovali bolje pozicije za članove svojih porodica.

Odgovorni urednici RTV-a koje smo kontaktirali nisu odgovorili na poziv VOICE-a na razgovor u kojem smo pored ostalog želeli i da ih pitamo da li će podneti ostavke zbog gledanosti koja je manja od one koju su, navodno, trebalo da povećaju? Priliku da im javno postavimo ista pitanja iskoristićemo 19. maja u pančevačkom kulturnom centru gde je zakazana javna rasprava o informativnom programu te medijske kuće.

Dragan Gmizić (VOICE) 

voice_logo

2 Trackbacks & Pingbacks

  1. VOICE: Dramatičan pad gledanosti RTV | Istinomer vesti
  2. Novi sunovrat gledanosti RTV-a | Cenzolovka

Leave a Reply