News Ticker

VOICE: Erotsko kuvanje na programu javnog servisa

"Nedopustiva seksualizacija i objektivizacija žene, neoprostiva stereotipizacija na javnom servisu"

„Lično ne preferiram bradonje. Može brkovi, brada ne. Ali bradonja koji bira između žene i brade ne treba da ima ni jedno ni drugo… Ovi su parčići taman onako zgodni za zapadanje u bradu… Njih dvoje bili su više nego potrebni jedno drugom. On nju da malo spusti na zemlju, a ona njemu da povremeno da krila… Ne znam kakvo je bilo veče, nije ulazila u detalje, ali se sutra pojavila sa osmehom od uva do uva… Dugo sam razmišljala kako da se infiltriram u tu mušku zajednicu i našla sam način. Pozvala sam batice na pivske burgere i utakmicu.“

Na prvi pogled reklo bi se da je sve gorenavedeno deo scenarija kakvog “electric blue” filma, u najmanju ruku erotske drame, koja bi po pravilu morala da se prikazuje u kasne sate, uz obaveznu napomenu emitera da se ne preporučuje deci mlađoj od 18 godina. Ako biste otišli korak dalje i potražili u programskoj šemi pomenute televizije i videli nazive emisija: „Mamurno jutro“, „Džekova rebra“, „R’N’R mućkalica“ i „Bobičasti haos“, sigurno ne biste pomislili na scene iz čuvenog blokbastera „Devet i po nedelja“, već na sadržaje XXX filmova na kanalima koji se ne mogu gledati bez doplate kablovskom operateru (video on demand).

U teškoj ste zabludi. Reč je o monolozima protagonistkinje navedenih nazovi emisija o kulinarstvu Katy The Cook, koje se emituju svakog radnog jutra od 10.10, i to – ni manje ni više nego – na Prvom programu Radio-televizije Vojvodina! Da, dobro ste čuli, ovo mogu da gledaju građani Vojvodine koji svakoga meseca za rad svog pokrajinskog javnog servisa izdvajaju 150 dinara na ime TV takse. Razlog što, umesto emisija edukativnog, zabavnog, informativnog ili inog karaktera gledaju napirlitanu kuvaricu u par konfekcijskih brojeva manjoj garderobi, leži u činjenici da je neko u njihovo ime otkupio ovaj, nazovimo ga projekat, nezavisne evropske produkcije Advance media!? 

U kratkom poluminutnom džinglu, koji je za svoje gledaoce priredio RTV, šalje se poruka kako emisija Katy The Cook “pokreće sva čula”. Za one koji žele informaciju više, Advance media na portalu Kitchen TV objašnjava kako će Keti u emisiji „kuvati s emocijama i upoznati nas sa modernom kuhinjom zaposlene žene“. Navodi i da sami nazivi jela, kao što su već pomenuto Mamurno jutro ili Hipi hepi kuglof i Ukus detinjstva, „asociraju na intrigantnu priču i emotivnu poruku“.

A šta na sve to kaže Katarina Samardžić, alijas Kety, po verovanju njene produkcijske kuće jedna od najpoznatijih food-blogerki. „Setila sam se svih lepih uspomena, emocija i za svaku vezala po jedan recept. Svaki put kada sam pomislila na nekoga ili nešto što u meni budi emociju, nastalo je jelo koje je u tesnoj vezi sa određenim likom, emocijom, životnom situacijom. I tako moj svaki recept ima svoju priču. I tako mi kuhinja leči dušu, a mojim dragim ljudima puni stomake i srce“, reče ona, ne sluteći da će serijal, u kome gledalac bolje vidi koji je deo tela Kety za tu priliku otkrila nego specijalitet dana, završiti na javnom medijskom servisu.

“U se, na se i poda se…”

Smiljana Milinkov: Potpuno neprimeren sadržaj za javni servis (foto: Odsek za medijske studije)

Docentkinja na Odseku za medijske studije Filozofskog fakulteta u Novom Sadu Smiljana Milinkov smatra da je ovaj serijal, najblaže rečeno, neprimeren za emitovanje na javnom servisu jer se ni u jednom segmentu ne može govoriti o javnom interesu. „Reč je o čisto komercijalnoj emisiji, koja možda može da zabavi neke gledaoce, ali podilaženje ukusu publike, puka zabava i upitan nivo kvaliteta je nedopustiv na programu javnog servisa“, rekla je Milinkov za Vojvođanski istraživačko-analitički centar (VOICE).

Prema rečima aktivistkinje za ženska prava Marije Srdić, emisija Katy The Cook je banalna i vulgarna. „Te emisije o kuvanju prate sve češće ideal ‘u se, na se i poda se’ (najesti se, obući se i leći na nešto). Verujem da je ovo vrlo gledan serijal, ali mu mesto nije na javnom medijskom servisu. Kada javni servis izgubi kompas, zabasa u bespuća banalnosti“, rekla je za VOICE poznata građanska aktivistkinja.

U skladu sa Zakonom o javnim medijskim servisima, RTV je u obavezi da obezbedi 10 odsto programskog vremena ili najmanje 10 odsto godišnjeg budžeta za nezavisnu evropsku produkciju. Pomenuti konkurs je stalno otvoren.

Uz podsećanje da prema Zakonu o javnim medijskim servisima kriterijumi za odabir programskih sadržaja nezavisnih produkcija moraju biti nediskriminatorni i u skladu sa programskim obavezama propisanim zakonom, Smiljana Milinkov ističe da se odabirom emisija koje će biti emitovane, u ovom slučaju na RTV-u, pre svega mora zadovoljiti javni interes.

„Podvlačim, obaveza javnog servisa je da kvalitetnim programima zadovoljava potrebe svih građana, bez diskriminacije. Dakle, nedopustiva je seksualizacija i objektivizacija žene, neoprostiva je stereotipizacija, a sve je to u ovom serijalu više nego dominantno. Budući da o emisijima nezavisnih produkcija koje će biti emitovane na programu RTV-a odlučuje Komisija za izbor audio-vizuelnih dela evropske nezavisne produkcije zaista bih volela da čujem na osnovu kojih kriterijuma je odabran ovaj serijal i koji programski interes on ostvaruje“, rekla je Milinkov.

Ko li to na RTV-u odabra nazovi serijal o pripremanju hrane

Marija Srdić: “Kada javni servis izgubi kompas, zabasa u bespuća banalnosti“ (foto: Medija centar Beograd)

A kako VOICE saznaje, to u ovom momentu nije moguće utvrditi, jer o pomenutom programskom sadržaju nije bilo ni reči na sastancima komisije. Društvo malo ali odabrano koje je navodno odabralo serijal Kety the Cook, pored ostalih, čine zamenik generalnog direktora Jožef Klem, programska direktorka RTV Sonja Kokotović i glavna i odgovorna urednica Prvog programa radija Milada Popović. U praksi stvari stoje ovako: Sonja Kokotović pregleda pristigle ponude za Prvi program RTV, sugeriše članovima Komisije da li neki serijal zadovoljava postavljene kriterijume, da bi oni naposletku svojim potpisom odobrili kupovinu programa, ukoliko je prikladan za emitovanje. Ali to se u ovom slučaju nije dogodilo, saznaje VOICE.

Ugovor između produkcije Advance media i RTV-a još uvek nije objavljen na sajtu pokrajinskog javnog servisa, iako u konkursnoj dokumentaciji piše da će po potpisivanju ugovora on postati javno dostupan. Pregledom nezavisnih produkcija sa kojima je RTV sklopio ugovor za poslednjih više od godinu dana nigde se ne pominje Advance media. Stoga, javnosti nije poznat datum potpisivanja ugovora, ukoliko je do njega uopšte došlo.

„Nekada odluku o postojanju programskog interesa za određeni programski sadržaj nezavisnih produkcija potpišu svi članovi Komisije, a nekada to uradi samo predsednik Jožef Klem, u zavisnosti od brzine postupka i njegove ‘težine’. U konkretnom slučaju pred Komisijom se nije našao sporni serijal. Možda ga je pogledala Sonja Kokotović i sugerisala Jožefu Klemu da ga potpiše, ali to niko sa sigurnošću ne može da vam potvrdi, osim njih dvoje“, rekao je za VOICE izvor blizak Komisiji za izbor audio-vizuelnih dela evropske nezavisne produkcije.

Da uprostimo, zadatak ove Komisije je da izvrši izbor ponuđenih programskih sadržaja na osnovu programskih potreba i uređivačke politike RTV-a i kriterijuma određenih Pravilnikom. Dalje, na osnovu tog Pravilnika neki od najvažnijih kriterijuma za odabir programskih sadržaja su kvalitet scenarija i sinopsisa, doprinos sadržine programa javnom interesu i originalnost ideje.

Kada je reč o Prvom programu televizije, programski prioriteti na pomenutom konkursu su kvizovi različitih formata, privredne teme, turizam i naučne emisije. Otkud onda Kety the Cook na RTV-u? Laici bi rekli – niđe veze. Osim ako ovde nisu posredi neke druge veze.

Nova sramota javnog servisa

Bilo kako bilo, serijal Kety the Cook može se pratiti i van BHS govornog područja. U najavi Ketinog serijala za englesko govorno područje doslovce piše: Njena nova linija jednostavnih i zavodljivih jela sigurno će vas oduševiti. U njenoj kući kuhinja nije mesto samo za spremanje hrane!

Advance medija vlasnik je kanala Kitchen TV

(foto: screenshot promo RTV)

Produkcijska kuća „Advance media“ pokrenula je Kitchen TV, prvi regionalni kuvarski TV kanal, koji se trenutno emituje u Srbiji, Bosni i Hercegovini i Crnoj Gori. Kako se navodi na zvaničnom portalu, Kitchen TV je projekat u potpunosti posvećen kuvanju, ishrani, turizmu, kulturi, tradiciji, ali i edukaciji o zdravim životnim navikama.

Kako se još navodi, ljudi okupljeni oko Advance media rade na gastronomskim programima od 1998. godine realizacijom „Gastronomskog dnevnika Vokija Kostića“ i kasnije „Gastronomada“, autora Nenada Gladića – Lepog Brke.

Advance medija imala je i sestrinsku firmu Advance production koja je nakon stečaja brisana iz privrednog registra. Većinski vlasnik i direktor Advance media je Siniša Đokić, a Kosanka Ostojić je suvlasnica sa 20 odsto udela.

Preduzeće Kitchen TV je ćerka firma Advance media sa 75 odsto udela, 20 odsto udela ima Ivan Zorić, a pet odsto Vladimir Milanović. Kitchen TV ima dve ćerke firme, a to su „Trimark“ (Vladimira Milanovića) i „Ivan Zorić PR prevod i obrada“ (Ivana Zorića).

S obzirom na to da je reč o specijalizovanim kablovskim kanalima i da bi Ketino kuvanje trebala da bude dobra fora, možda će mušku publiku i privući njene veštine u kuhinji. Postavlja se pitanje da li to pravilo treba da važi i za gledaoce javnog medijskog servisa? U svakom slučaju ne, osim možda osoba u RTV-u koje su, u ime građana koji plaćaju TV taksu, rešile da otkupe ovaj bizarni serijal.

Uostalom, videvši sadržaj, zgrozili su se i pojedini ovdašnji autori emisija o kulinarstvu. Odbijajući da se njihovo ime pominje u bilo kom kontekstu, samo su za VOICE kratko prokomentarisali da RTV treba da bude sramota i da bi svaki normalan gledalac trebalo da isključi televizor ili bar promeni kanal. Ali Keti ne misli tako, te poručuje: „Ovo je moj način da ugodim sebi i da me je baš briga za ostatak sveta“.

A da menadžment i uredništvo RTV-a takođe nije briga za ostatak sveta, znamo još od maja 2016. godine. Od tada, naime, ne prestaju da se brukaju, pa je Kety the Cook samo nova kockica u mozaiku javne sramote javnog servisa. 

Ekipa VOICE (naslovna fotografija: screenshot promo RTV) 

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply