News Ticker

VOICE: Poverenik naredio RTV-u da hitno dostavi biografiju Nenada Ćaćića

Zašto RTV skriva od javnosti biografiju glavnog urednika?

Kancelarija Poverenika za informacije od javnog značaja obavezala je Radio-televiziju Vojvodine da u roku od pet dana od dana prijema rešenja Vojvođanskom istraživačko-analitičkom centru (VOICE) dostavi biografiju glavnog i odgovornog urednika Prvog programa televizije Nenada Ćaćića.

Odluka Poverenika usledila je nakon žalbe VOICE-a jer je menadžment pokrajinskog javnog servisa odbio da dostavi traženu biografiju Nenada Ćaćića pravdajući se činjenicom da je to već učinio prošle godine.

S obzirom na to da je velik deo podataka u biografiji Nenada Ćaćića tada bio izbrisan, dokument koji je RTV prošle godine dostavio VOICE-u bio je neprepoznatljiv. O preteranoj zaštiti podataka iz biografije Nenada Ćaćića tada je reagovao na Tviteru i poverenik Rodoljub Šabić.

„Obrazovanje… duga crna mrlja! I dalje uglavnom mrlje. Javni servis ovako javnosti ‘čini dostupnim’ biografije kandidata za glavnog urednika?!“, napisao je poverenik u tvitu koji je prokomentarisao veliki broj njegovih pratilaca.

Kancelarija Poverenika smatra da je VOICE baš iz tog razloga imao pravo da od RTV-a ponovo traži biografiju glavnog i odgovornog urednika. RTV-u je skrenuta pažnja da može da učini nedostupnim jedino podatke o godini rođenja, mestu i adresi stanovanja, bračnom stanju, telefonu, imejl adresi i matičnom broju Nenada Ćaćića, ali ne i delove radne biografije i podatke o stečenoj stručnoj spremi, koji su ključni za ocenu da li on zadovoljava kriterijume koji su neophodni za obavljanje poslova glavnog i odgovornog urednika medija.

Kancelarija Poverenika ovim je poništila rešenje od 13. oktobra 2017. i naložila RTV-u da bez odlaganja, a najkasnije u roku od pet dana od prijema rešenja poverenika, redakciji VOICE-a dostavi traženu biografiju glavnog i odgovornog urednika.

VOICE je od RTV-a drugi put zatražio biografiju Nenada Ćaćića još 29. septembra prošle godine. Pošto je 13. oktobra RTV odbio da dostavi biografiju, VOICE se osam dana kasnije žalio kancelariji Poverenika za informacije od javnog značaja.

Prvi put VOICE je tražio biografije svih kandidata za glavnog i odgovornog urednika i dobio dokument čiji je sadržaj doveden do neprepoznatljivosti. VOICE je od RTV-a dobio biografije svih šest kandidata tek nakon druge žalbe Povereniku, ali su – i pored intervencije poverenika – biografije izabranog Nenada Ćaćića i preostalih kandidata “zaštićene” do neprepoznatljivosti.

Kako sada to potvrđuje i kancelarija Poverenika svojim najnovijim rešenjem, u tim biografijama su, pored ostalog, zaštićeni podaci o njihovim imenima i prezimenima, o stečenom obrazovanju, o medijima u kojima su radili, o organizacijama kod kojih su bili zaposleni ili angažovani, o njihovim radnim mestima i periodu rada, kao i podaci o dobijenim priznanjima.

Uvidom u Statut RTV-a Poverenik je utvrdio da je prilikom izbora za glavnog i odgovornog urednika potrebno ispuniti određene uslove, te je zbog toga od interesa javnosti da zna i gorenavedene podatke o imenovanom kandidatu koje je RTV prvi put zaštitio, a kasnije i odbio da dostavi VOICE-u.

Tajna urednikove biografije 

RTV u slobodnom padu (karikatura: STUPS)

Najvažniji uslovi na konkursu za glavnog i odgovornog urednika RTV bili su visoka stručna sprema kandidata, najmanje pet godina iskustva na uredničkim ili složenim novinarskim poslovima, znanje jednog svetskog jezika, poznavanje tehnologije proizvodnje i emitovanja radijskih odnosno televizijskih programa i profesionalne sposobnosti iskazane u dosadašnjem radu. Uslovi su bili i da kandidat nije nosilac javne funkcije ni funkcije u političkoj stranci i da ne uživa imunitet od odgovornosti.

Iako zakon dozvoljava da se u određenim situacijama tražiocu informacija od javnog značaja one uskrate, u konkretnom slučaju kancelarija Poverenika je našla da je RTV bio dužan da dostavi traženu biografiju jer je u interesu javnosti da zna podatke o osobi koja je imenovana za glavnog i odgovornog urednika u javnom medijskom servisu.

Poverenik je utvrdio da u konkretnom slučaju nije reč o zloupotrebi prava na pristup informacijama od javnog značaja od strane žalioca, jer RTV nije dostavio delove biografije koji nisu trebali biti zaštićeni, te je sa njih uklonio i imena i prezimena kandidata tako da VOICE nije ni mogao znati koja biografija pripada Nenadu Ćaćiću.

Protiv rešenja Poverenika nije dopuštena žalba i ono se ima izvršiti u roku od pet dana od prijema tog rešanja. RTV u skladu sa Zakonom o upravnim sporovima može pokrenuti upravni spor u Upravnom sudu u roku od 30 dana od prijema rešenja.

Upravni odbor RTV-a konkurs za glavnog i odgovornog urednika Prvog programa televizije raspisao je 29. maja 2017. Na konkurs se prijavilo šest kandidata: Nenad Ćaćić, Dragutin Remecki, Dragan Jurakić, Dragan Krstić, Zoran Cvetković i Gordana Bralić Bingulac.

Dobro upućeni na RTV-u tvrde da su, uz izabranog Ćaćića, u najužem izboru za glavnog i odgovornog urednika bili Remecki i Jurakić. Remecki je autor i voditelj emisije namenje penzionerima “Dodati život godinama” i povernik Samostalnog sindikata JMU RTV, dok je Jurakić autor emisije koje se pretežno bavi temama iz Evropske unije “Pod istim krovom” i ranije je bio na odgovornim funkcijama.

Ćaćić je bio višegodišnji dopisnik Tanjuga iz Novog Sada, a na RTV-u je zaposlen aprila prošle godine, kada je imenovan za pomoćnika urednika u Informativnom programu Prvog programa televizije, što u tom trenutku nije označilo i njegov kraj angažmana u agenciji Tanjug, za koji je nastavio povremeno da izveštava. Ćaćićev slučaj primer je politike dvostrukih aršina, jer je RTV 1. aprila prekinuo dalju saradnju sa novinarkom „O radija“ Majom Leđenac, pored ostalog i zbog toga što je honorarno radila za Novinsku agenciju Beta (RTV je pre toga prestao i da kupuje Betin dnevni servis vesti).

“Jurakić i Remecki dugo godina već rade na televiziji, bili su i na odgovornim funkcijama što znači da su upoznati sa tehonologijom rada. To se ne bi moglo reći i za Ćaćića, koji je odnedavno na televiziji i poznavanje tehnologije rada mu nije jača strana. Uz to, upitno je i da li ima dovoljno neophodnog iskustva na istim ili sličnim poslovima”, rekao je za VOICE uoči imenovanja izvor iz menadžmenta.

Prema istom izvoru, iako nikad nije radio na televiziji, Ćaćiću su davane najveće šanse jer ga je protežirao kabinet novosadskog gradonačelnika Miloša Vučevića.

Skidanje emisije sa Markom Vidojkovićem, seča badnjaka na Fruškoj Gori, poseta Hilandaru

Urednički rezovi

Pošto se baš nije snašao u ulozi glavnog i odgovornog urednika, Ćaćić je skrenuo pažnju javnosti na sebe nezakonitom sečom badnjaka na Fruškoj gori, cenzurisanjem emisija na Prvom programu televizije i uvredama na račun najbiližih saradnika. Bilo je sa njim još štošta, ali ovi trenuci ostaće dugo upamćeni među kolegama sa televizije.

Ćaćić je na svoje „izuzetne kvalitete“ skrenuo pažnju najbližih saradnika krajem prošle godine kada su se urednici-poslušnici našli u dilemi da li da u podnevnim vestima emituju ekspoze predsednika Pokrajinske vlade Igora Mirovića ili promotivno pojavljivanje gradonačelnika Novog Sada Miloša Vučevića.

Očevici kažu da je bilo hvatanja za glavu, da je pala i po koja suza od očaja, a da je glavni i odgovorni urednik televizije sve začinio višeminutnim urlanjem preko telefona da urednici pod hitno prekinu prenos Skupštine i krenu vesti u kojima bi se gradonačelnik obratio auditorijumu iz obnovljenih odbojkaških prostorija.

Uoči poslednjeg Božića, uprkos upozorenjima iz Nacionalnog parka Fruška gora, i uprkos činjenici da je Nacionalni park organizovao besplatnu podelu badnjaka, nesavesni građani su ponovo sekli zaštićeni mladi hrast da bi od njega pravili badnjak, a među onima koji su to radili je i Nenad Ćaćić.

Ćaćić se svojim “poduhvatom” pohvalio i objavio fotografije na svom profilu na Fejsbuku na kojima se vidi kako sa grupom muškaraca nosi badnjak sa Fruške gore. Na pojedinim fotografijama vidi se Ćaćić kako drži sekiru u ruci i zamahuje njome prema drvetu.

Kao komentar pored fotografija Ćaćić je napisao: “Na Frušku po badnjak”. Ćaćić je za tu “svečanu priliku” očigledno odlučio da se obuče u stilu Vulina, odnosno u crno od glave do pete.

Jedan od većih skandala dogodio se 6. februara kada je RTV naprasno skinuo s programa autorsku emisiju Blaža Popovića „Otkopčano“ u kojoj je gost bio pisac Marko Vidojković. Emisija je bila snimljena i danima je emitovan promo spot koji je najavljuje. Pokrajinski javni medijski servis taj termin popunio je emisijom „Hilandarsko vekovanje: Smena straže“.

Dugo se nije znalo ko je zabranio emisiju sve dok Nenad Ćaćić nije na sednici Programskog saveta priznao da je upravo on doneo odluku o neemitovanju ranije snimljene autorske emisije, kao i odluku o tome da umesto emisije s Vidojkovićem, u tom terminu bude emitovan intervju s jeromonahom Kirilom.

Navodeći da je to bila njegova odluka, Ćaćić je članovima Programskog saveta, međutim, ponudio zanimljivo objašnjenje o tome šta ga je konkretno navelo na iznenadnu promenu programske sheme za 6. februar.

„Emisija je najavljena (promo spot za Otkopčano u međuvremenu je obrisan sa Jutjub kanala RTV, prim. aut.), međutim, tog dana oko 15 časova primljena je vest da je preminuo priznati (!) sveštenik sa Hilandara koji je dao poslednji intervju za RTV. Saopštio je da je doneo odluku da se najavljena emisija ne emituje i da se u terminu emisije Otkopčano emituje repriza emisije Hilandarsko vekovanje“, piše u zapisniku sa sednice Programskog saveta održane 14. marta.

A kada se već pominje Hilandar, RTV je u centralnom dnevniku pre koji dan objavio dvominutni prilog kako je delegacija RTV-a na čelu sa Nenadom Ćaćićem posetila taj manastir.

Ekipa VOICE (naslovna fotografija: novisad.rs) 

Print Friendly, PDF & Email

1 Comment on VOICE: Poverenik naredio RTV-u da hitno dostavi biografiju Nenada Ćaćića

  1. Najbahatiji novinar koji se kotrlja hodnicima gradske kuce

Leave a comment

Your email address will not be published.


*