Gotovo polovinu sredstava na ovogodišnjem konkursu za medije, od ukupno 37,1 milion dinara, dobili su mediji bliski vlastima, u vlasništvu Vladana Stefanovića (VTV) i Jožefa Pintera (Yu Eco RTV).
Na trećem mestu je Fondacija Panonija, sa ukupno 3,8 miliona dinara, čiji je osnivač Nacionalni savet Mađara, u kojem apsolutno dominira koalicioni partner Srpske napredne stranke, Savez vojvođanskih Mađara (SVM).
Zanimljiv segment ovogodišnjeg medijskog konkursa, osim već očekivanih „srećnih dobitnika“, svakako je činjenica da niko od subotičkih lokalnih medija nije objavio vest o dodeli sredstava.
Na zvaničnom sajtu grada Subotice 5. aprila je objavljen poziv za učešće na konkursu za sufinansiranje projekata proizvodnje medijskih sadržaja iz oblasti javnog informisanja u 2019. godini. Rešenja o dodeli sredstava medijima doneto je 11. juna, a Komisija je podržala 41 projekat, u ukupnom iznosu od 37,1 milion dinara, dok je 16 projekata odbijeno.
O dodeli novca građana odlučivala je tročlana Komisija:Ivica Šmit, nezavisni medijski stručnjak; Biljana Selaković, Društvo novinara Vojvodine (DNV); Radojica Mali, RAB Srbija.
Ove godine su najviše sredstava dobili mediji u vlasništvu porodice Vladana Stefanovića, VTV D.O.O. Subotica (4,5 miliona dinara), Radio Subotica (2 miliona dinara), Magazin Dani (2,4 miliona dinara), i Plej (1,2 miliona dinara).
Drugo mesto po visini dobijenih sredstava pripalo je RTV Yu Eco (ukupno 7,5 miliona dinara), mediju Jožefa Pintera i preduzetničkoj firmi koja je osnovana svega 10 dana pre raspisivanja medijskog konkursa, Goran Polovina PR Eko Medija Subotica (1,6 miliona dinara), inače, osobe, kako je navedeno i na sajtu Yu Eca, koja je u ovom mediju zadužena za tehničko vođstvo.
Takođe, zanimljivo je i da je Bunjevačka matica, za projekat Bunjevci – gradonačelnici Subotice, čiji je zastupnik Veljko Vojnić, inače, zamenik predsednika Skupštine grada Subotice (SNS), dobio 100.000 dinara, dok je isti iznos dodeljen i Info IT Mediji iz Beograda za projekat, Subotica – procvat Palića i nova radna mesta, koja pripada Insajder timu, mediju tabloida Informer, prema nalazima Saveta za štampu jednog od rekordera po broju kršenja Kodeksa novinara Srbije. I neizostavni privezak svake vlasti je Mirko Bajić, odbornik Skupštine grada Subotice koji ne pripada ni jednoj odborničkoj grupi a čiji sin, Boris Bajić, godinama unazad na medijskim konkursima dobija sredstva za Bunjevački medija centar i Bunjevački omladinski centar (ukupno 750.000 dinara).
Vladan Stefanović je odavno poznat široj javnosti po kontroverznim privatizacijama lokalnih medija u Vojvodini i – prema navodima medija – bliskosti sa SNS-om, kao i po učešću u spornim komisijama za medijske projekte, dok je u predizbornom periodu, 2017. godine na TV Subotici intenzivirana promocija istaknutih članova Srpske napredne stranke na svim nivoima vlasti.
Milionski iznosi medijima naklonjenim vlastima
S obzirom da je Subotica višenacionalna sredina, godinama unazad je praksa da se “ispoštuju” sve nacionalne zajednice i da svi dobiju deo kolača na gradskim konkursima u oblasti medija i kulture. Gotovo se uvek isti mediji pojavljuju na listi dobitnika, samo zavisi koji medij koliko novca dobija, to jest koliko je njihov vlasnik blizak vladajućim strukturama.
Primetno je da mediji bliski SVM-u, koji izveštavaju na mađarskom jeziku, u poslednje dve-tri godine dobijaju manje novca na konkursu, zbog finanansijske podrške koja dolazi iz Mađarske, od vlade Viktora Orbana.
Sagovornici VOICE-a kažu da je suština medijskih konkursa da se “svima zapuše usta” i da se višemilionski javni novac prelije u podobne medije koji su naklonjeni vlastima.
Novinar Cenzolovke Denis Kolundžija izjavio je za VOICE da poslednjih godina mediji u vlasništvu porodice Stefanović dobijaju najveće, višemilionske iznose na konkursu za lokalne medije.
On je rekao da je suština medijskih konkursa da se javni novac prelije u podobne medije, te da je to zajedničko za celu Vojvodinu i da je nemoguće pronaći medij koji nije naklonjen vlastima, koji nije ideološki opredeljen, da ne izveštava za vlast, a da dobija značajna sredstva.
“Milionske iznose dobijaju mediji koji su otvoreno prorežimski ili produkcije koje će taj sadržaj da plasiraju u nekom takvom mediju. Što je veći grad, sve su veći iznosi. Subotica sa 37 miliona spada u veći, solidni budžet”, kazao je Kolundžija.
Novinar Balkanske istraživačke mreže (BIRN) Slobodan Georgiev rekao je za VOICE da su konkursi na lokalnom nivou organizovani tako da se postignu dva cilja: “Jedan da se svima zapuše usta jer se kao svima daje novac, koliko god da je u pitanju, a drugi, važniji, da se svojim medijma, medijma koji su pod kontrolom režima, da gro novca”.
“Time se postiže da niko o tome ne govori jer su kao svi ponešto dobili, a, sa druge strane, nagrađuju se fake news mediji ili se jednostavno kroz konkurs opere neki novac tako što nagrađeni medij vrati deo za stranačke potrebe”, kazao je Georgiev.
Kolundžija smatra da u većini lokalnih samouprava nema nekih drastičnih promena i da ovogodišnji konkurs liči na prošlogodišnji.
“Ako imate ljude sa lošim namerama, svaki zakon će biti devalviran. To se neće promeniti u budućnosti jer ne vidim spremnost da se ova oblast dovede u red. Kao kladionica, zna se koji će mediji dobiti novac, samo je pitanje iznosa”, rekao je Kolundžija.
I prema rečima Georgieva, Subotica u tom pogledu nije izuzetak jer je ovo princip po kom rade skoro sve lokalne samouprave.
“Ovako nakaradno shvaćeno finansiranje sadržaja od javnog interesa dovodi do obesmišljavanja rada medija i kod građana proizvodi utisak da su svi isti, da je sve to isto i da pravih medija, onih koji rade u javnom interesu, i nema”, kazao je Georgijev.
Kada je reč o medijskim komisija koje odlučuju o dodeli sredstava medijima, Kolundžija smatra da uvek isti mediji dobijaju najveće iznose.
“U slučaju VTV ComNet, praksa je da njegove lokalne stanice dobijaju pare. On je ranije bio član i drugih komisija po Vojvodini, čini mi se da mu sad vraćaju tu uslugu. Čudno bi bilo da nema koristi od toga i to je neko pravilo u Vojvodini i u Srbiji”, kazao je Kolundžija.
Prema njegovim rečima, neće se suštinski ništa promeniti ni sa budućom medijskom strategijom jer se na konkursima nagrađuju mediji koji su otvoreno za vlast i koji su nekritični prema lokalnim vlastima.
“To pravilo važi za sve lokalne konkurse. Na taj način se javnim sredstvima pomaže njihov rad i to im je neka nagrada”, smatra Kolundžija.
Najzanimljiviji segment konkursa je nezvanično priznanje i same komisije da nemaju nadležnost da proveravaju pravdanje projekata koje mediji dostave, rekao je Kolundžija i dodao da lokalna samouprava nema ljude koji će detaljno pročešljati na koji način se troši novac građana.
“Mnogi projekti se aplouduju na sajtove medija u jednom danu, a ne kontinuirano, samo da se na taj način ispune svi uslovi konkursa. To je puko zadovoljavanje forme, sa obeleženim linkovima, ali se niko ne udubljuje u njihov sadržaj”, kazao je Kolundžija.
On smatra da je ozbiljna manjkavost ovih konkursa činjenica da se ne zna šta ovi mediji zapravo objavljuju i na šta to liči, kao i da su mnogi ranije već ukazivali na to.
“Gde je javni interes kada su u pitanju svi ovi projekti? To se ne zna. Konkursi su samo mehanizam da legalno, zakonski finansiramo medije koji to ’zaslužuju’ i koji su ‘opravdali’ poverenje”, kazao je Kolundžija.
Slobodan Georgiev smatra da mediji ne bi trebalo da pristaju na mrvice sa stola vlasti nego da svim silama rade na tome da ospore rezultate konkursa i da uporno pokazuju da vlast ne finansira sadržaj u javnom interesu nego da deli novac svojim čaušima.
Tekst i naslovna fotografija: Natalija Jakovljević (VOICE)