U krugu nekadašnje ciglane (Industrija građevinskog materijala Telečka) u Kuli ubrzano niče asfaltna baza o čijoj nameni, ali i potencijalnoj opasnosti po zdravlje stanovnika obližnjih kuća meštani za sada samo nagađaju.
Ono što je poznato jeste da je izabrana lokacija zapravo tek mali deo imovine Perice Videkanjića (SNS), koju je bivši predsednik opštine Kula ekspresno stekao tokom četvorogodišnje političko-preduzetničke karijere i kupovinom imovine stečajnih dužnika.
Investitor asfaltne baze je preduzeće Ekstra-auto transport iz Vrbasa, a kako VOICE otkriva, i novi vlasnik parcele koja je doskoro bila u vlasništvu porodice Videkanjić.
Inače, upravo ovo preduzeće je krajem 2016. godine, sa francuskim konzorcijumom Sade, u postupku javne nabavke dobilo posao najvećeg investicionog ulaganja u 2017. godini – izgradnje kanalizacione mreže u Kuli. Ugovor vredan 600 miliona dinara sa izabranom, ali i jedinom grupom ponuđača, u ime opštine Kula potpisao je upravo Videkanjić.
Da podsetimo, Videkanjić je u maju ove godine podneo ostavku na mesto predsednika opštine po direktivi Srpske napredne stranke čiji je član, i to nakon što je ignorisao javnu preporuku za razrešenje koju mu je uputila Agencija za borbu protiv korupcije, o čemu je VOICE u više navrata.
Vest da u krugu Videkanjićeve u toku “predsednikovanja” stečene ciglane niče asfaltna baza podeljena je tek u lokalnim grupama na Fejsbuku, sa pitanjima “ko stoji iza celog posla” i “ko je dozvolio da se nadomak kuća u Ulici 25. maja u Kuli tako nešto uopšte gradi”.
Ko gradi i ko je dao dozvolu?
U potrazi za odgovorima na ova pitanja, VOICE je otkrio da je investitor asfaltne baze Ekstra-auto transport iz Vrbasa, preduzeće koje je često bilo konkurent preduzeću Molimentum Zorana Videkanjića u javnim nabavkama, ali i jedan od pobednika najvrednijeg tendera 2017. godine, izgradnje kanalizacione mreže i potisnog voda u opštini Kula. Javnu nabavku vrednu gotovo 600 miliona dinara ovo preduzeće je dobilo kao podizvođač francuskom konzorcijumu Sade.
Iako su radovi u toku, svedoče meštani Kule, asfaltna baza nema ni lokacijske uslove, što je jedan od prvih koraka u dobijanju svih zakonom predviđenih dozvola.
Odeljenje za urbanizam opštine Kula je već u dva navrata ove godine iz bezbedosnosnih razloga odbilo zahtev investitora Ekstra auto transport doo iz Vrbasa, svedoči javna evidencija na sajtu opštine Kula.
Prvo je u martu ove godine zahtev za lokacijske uslove za izgradnju “privremene montažne asfaltne baze” kapaciteta 40t/h odbijen zbog niza nedostataka koji se navode u zaključku.
U projektu nisu prikazane vodonepropusne septičke jame, interna kanalizaciona mreža. Nisu ispunjeni uslovi bezbednosti u odnosu na postojeće objekte u nadležnosti MUP Sektora za vanredne situacije Sombor.
Labavo sprovođenje strogih propisa za asfaltne baze
Slučajevi montažnih asfaltnih baza koje bez dozvola i poštovanja propisa o bezbednosti niču, po potrebi, tik uz naselja – nisu novina u Srbiji. Mobilna asfaltna baza preduzeća za puteve „Beograd“ u Čačku je radila pet godina bez upotrebne i građevinske dozvole, pisali su mediji 2009. godine. Meštani naselja u blizini sporne asfaltne baze, žalili su se na gasna isparenja o čijoj štetnosti nisu znali ništa jer nije urađena studija procene rizika na životnu sredinu. Zrenjaninci su se prošle godine pobunili protiv postavljanja asfaltne baze u blizini naselja. Protest žitelja nekoliko ulica urodio je plodom i Odsek za zaštitu i unapređenje životne sredine doneo je rešenje da se izradi Studija o potrebi procene uticaja na životnu sredinu asfaltne baze preduzeća „Eko gradnja“ iz Zrenjanina. Lokalne vlasti su ovakvu odluku obrazložile specifičnošću projekta i lokacije.
Konačno, iako je projektom asfaltne baze predviđen rezervor od 25 hiljada litara goriva, investitor nije dostavio energetsku dozvolu koja je, po Zakonu o energetici, obavezna za sve rezervoare veće od 10 kubnih metara.
U aprilu ove godine, Ekstra auto transport se ponovo obratio Odeljenju za urbanizam za zahtevom za izdavanje izmenjenih lokacijskih uslova. Zahtev je i ovog puta odbijen.
U odlučivanje su, takođe, uključeni Ministarstvo za unutrašnje poslove, Sektor za vanredne situacije i Odeljenje za vanredne situacije u Somboru.
“U idejnom rešenju nedostaju tehničke karakteristike predviđenog rezervoara za dizel gorivo kao i njegovo priključenje. Nije definisan način korišćenja podzemnog rezervoara, kao i veza sa potrošačima istog. Nije obrađena veza nadzemnog rezervoara goriva sa pretakalištem i način njegovog punjena”, razlozi su zbog kojih je Odeljenje za vanredne situacije u Somboru odbilo da izda uslove za gradnju asfaltne baze.
Radovi na izgradnji asfaltne baze su, svedoči situacija na terenu, u punom jeku, iako u evidenciji izdatih rešenja nema tragova da je investitor u međuvremenu dobio “zeleno svetlo” da počne sa radovima.
Promena vlasništva u katastru
U oba rešenja kojim su odbačeni zahtevi za lokacijskim uslovima za izgradnju asfaltne baze u Kuli navodi se parcela 7791/1. U evidenciji Republičkog geodteskog zavoda, ova parcela je u vlasništvu preduzeća Ekstra-auto transport iz Vrbasa. Međutim, kako je VOICE već pisao, u decembru 2012. godine, ona je, kao i kompletna imovina tadašnje IGM Telečka u stečaju, postala vlasništvo preduzeća “Molimentum” Zorana Videkanjića. O ovome svedoče i izveštaji koji su javno dostupni na sajtu Agencije za licenciranje stečajnih upravnika.
Više od 4.000 kvadratnih metara u proizvodnim halama, zgradama i pratećim objektima nekadašnje kulske ciglane, procenjenih na nešto manje od 45 miliona dinara, Zoran Videkanjić, inače rođeni brat bivšeg prvog „naprednjaka“ Kule kupio je samo dvadesetak dana nakon što je u Kuli Srpska napredna stranka došla na vlast, a njegov brat Perica stao na čelo lokalnog SNS-a.
Neposrednom pogodbom Molimentuma sa stečajnim upravnikom, kulska ciglana kupljena je po četvorostruko nižoj ceni.
Šta je sve od propalog preduzeća pripalo Molimentumu, najbolje svedoči nacrt ugovora kojim se IGM Telečka pripaja Molimentumu, objavljen na sajtu Agencije za privredne registre.
Osim hiljada kvadrata u objekatima, IGM Telečka u svojevrsni miraz Molimentumu donela je, otkriva VOICE, i gotovo 17.000 kvadratnih metara građevinskog zemljišta i nešto više od 7,1 hektara poljoprivrednog zemljišta.
Ovaj ugovor o pripajanju Zoran Videkanjić, kao direktor oba preduzeća, potpisao je sa samim sobom, a sedište kulske ciglane preselilo se u roditeljsku kuću braće Videkanjić.
Ranka Ivanoska (VOICE)