News Ticker

Vrbas: Privatna televizija u javnom preduzeću

Opštinski čelnici krše zakone da bi imali televiziju o trošku građana

Novinarska profesija među komunalnim delatnostima i osnivanje medijskog odeljenja u JKP Komunalac iz Vrbasa, o čemu je VOICE obavestio javnost, bio je, po svemu sudeći, samo početak ismejavanja medijskih reformi od strane lokalnih čelnika u Vrbasu. Oglušujući se o osudu Koalicije novinarskih i medijskih udruženja i kršeći Zakon o javnom informisanju i medijima, koji je trebalo da označi kraj čvrstoj ruci političke vlasti, odnosno vlasništvu države nad medijima – lokalna vlast u Vrbasu (koalicija okupljena oko SNS i SPS) upustila se u nastavak inventivnog izigravanja ne samo medijskih zakona. Uzročno-posledičnim sledom događaja sve liči na primenu domaćeg recepta javno-privatnog partnerstva poznatog kao: “ruka ruku mije”.

Ubrzo nakon što su vrbaski odbornici glasali za gašenje signala TV Bačka, ista se reinkarnirala. Privatna televizija sa istim imenom i gotovo istovetnim logom nastavila je da emituje program uz pomoć uposlenika “medijskog odeljenja”, koji primaju platu u JKP Komunalcu.

Za sedište nove TV Bačka u vlasništvu subotičkog preduzeća VTV Comnet doo, osnovanog u januaru 2016. godine, izabran je JKP Komunalac, to jedinstveno komunalno preduzeće koje, odlukom SO Vrbas od jula 2015. godine, građanima osim odnošenja smeća, vodosnabdevanja i sahranjivanja, pruža i medijske usluge. Gotovo istovremeno, opština Vrbas sprovela je postupak javne nabavke radova na adaptaciji potkrovlja, za koje se smatra da će biti sedište privatnog medija. Za ovu namenu iz džepova građana opštine Vrbas do sada je izdvojeno 1,5 miliona dinara.

Uređivačko-finansijska sprega politike i medija

Da li je privatno preduzeće sklopilo ugovor o zakupu poslovnog prostora sa javnim preduzećem? Zašto opština finansira adaptaciju prostora za potrebe privatne televizije? Po kojem osnovu bivši zaposleni JP za informisanje proizvode program za privatnu TV Bačka dok primaju platu iz budžeta javnog komunalnog preduzeća? Da li se za potrebe privatne televizije koristi oprema Javnog preduzeća u likvidaciji? Samo su neka od pitanja na koje je VOICE tražio odgovore o neformalnom i zakulisnom aranžmanu lokalne vlasti i privatnog preduzeća koji, po svemu sudeći, ima za cilj, uprkos slovu i duhu zakona, da očuva uređivačko-finansijsku spregu politike i medija.

TV Bačka: Likvidacija ili reinkarnacija?

Odbornici SO Vrbas 2. novembra 2015 godine izglasali su odluku o obustavi postupka privatizacije i gašenje JP za informisanje. Odluka o pokretanju likvidacije u ovom preduzeću doneta je 17. novembra 2015. godine.

“Prestaju da postoje mediji: Radio Vrbas i Televizija Bačka”, navodi se u članu 2 Odluke o prestanku postojanja medija i ukidanju izdavača medija JP za informisanje Vrbas. Dok je desetak zaposlenih, po nejasnom kriterijumu, izabrano za prelazak u novoosnovano “komunalno medijsko odeljenje”, više od njih 20 napustili su preduzeće kao tehnološki višak. “Prava, obaveze, odgovornosti i imovinu Javnog preduzeća koju čine pravo svojine na pokretnim stvarima, pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini, novčana sredstva i druga imovinska prava, preuzima Opština Vrbas”, glasi član 3 Odluke o pokretanju likvidacije u JP za informisanje. Za javno preduzeće bez zgrade u vlasništvu, sa višegodišnjim podstanarskim statusom i dugovima koji značajno premašuju imovinu preduzeća, likvidacija je podrazumevala okončanje sudskih sporova, izmirenje nešto više od 19 miliona dinara i prodaju pokretne imovine procenjene na oko 2,7 miliona dinara.

Izmirenje višemilionskog duga na sebe je preduzela opština Vrbas kao osnivač. Radio Vrbas i TV Bačka izbrisani su iz registra medija.

“Dragi gledaoci TV Bačka, vidimo se u isto vreme na istom mestu….”

VOICE-ovo istraživanje pokazaće da hronologija događaja i paralelni potezi opštinske vlasti sa jedne, i privatnog vlasnika nove TV Bačka sa druge strane, ukazuju na organizovan povratak ugašene televizije na male ekrane.

Uvidom u registar Agencije za privredne registre, ustanovili smo da je VTV Comnet doo iz Subotice 22. januara registrovao ogranak u Vrbasu. Slučajnost ili ne, iz dokumentacije o toku likvidacije u JP za informisanje dostupnoj na sajtu APR-a, likvidacioni upravnik je 20. januara podneo zahtev za usvajanje likvidacionog bilansa. Uz obrazloženje da je zahtev preuranjen, jer je od pokretanja postupka likvidacije prošlo svega 25 a ne najmanje 90 dana kako nalaže Zakon o privrednim društvima, Agencija za privredne registre napomenula je da je prethodno potrebno da lokalna skupština usvoji početni likvidacioni izveštaj.

Likvidacioni izveštaj JP za informisanje po hitnom postupku SO Vrbas usvojila je 3. marta, istoga dana kada je Regulatorno telo za elektronske medije (REM) izdalo preduzeću VTV Comnet doo iz Subotice dozvolu za emitovanje TV Bačka. TV Bačka, koja je 4. januara na zahtev poslednje direktorke JP za informisanje Vesne Roganović, izbrisana iz Registra medija, ponovo je upisana 21. marta 2016. godine, ovoga puta na na zahtev Vladana Stefanovića, vlasnika VTV Comnet doo.

Sa istim imenom, gotovo istovretnim logom i na istom kablovskom kanalu, TV Bačka počela je da emituje program 31. marta ove godine. Poznata TV lica zaposlenih u komunalnom “medijskom odeljenju” na novoj televiziji samo su povećala sumnje da su vrbaski opštinari uzeli aktivno učešće u reinkarnaciji ugašenog medija. Tema izveštaja u vestima nove TV Bačka uglavnom su aktivnosti lokalne samouprave, javnih preduzeća i ustanova. Tokom izborne kampanje, većina lokalnih stranačkih odbora bezuspešno su pokušavali da stupe u kontakt sa redakcijom TV Bačka. O tome da li je i kako nova lokalna televizija pratila predizborne aktivnosti govori samo jedan prilog objavljen na FB stranici sa naslovom “Odlični izborni rezultati”, u trajanju od četiri minuta, tokom kojeg zamenik predsednika Skupštine Srbije Igor Bečić (SNS) govori o izbornim rezultatima SNS-a u Vrbasu.

prntscrn08

SNS na TV Bačka: Odlični rezultati na izborima

Za novu televiziju snimaju kamere ugašene televizije

U lokalnom mediju Bačka press, koji je osnovala grupa novinara koja je nakon gašenja JP za informisanje napustila ovu lokalnu medijsku kuću kao tehnološki višak, 7. aprila je objavljen tekst o početku rada stare, a nove televizije pod naslovom “Ko to čačka TV Bačka”.

prntscrn01

Tekst iz lista Bačka press: Predsednik opštine zatečen

Predsednik opštine Vrbas dr Bratislav Kažić (SNS) izjavio je tada za Bačka press da “pregovori oko preuzimanja TV Bačka sa privatnim preduzećem traju već godinu dana”. On nije precizirao o kojoj vrsti “preuzimanja” se pregovaralo, niti da li su pregovori uspešno okončani.

Bačka press prenosi izjavu vlasnika TV Bačka Vladana Stefanovića da ta televizija trenutno radi iz privatnih prostorija, ali je napomenuo da su radovi na adaptaciji televizijskog studija u zgradi JKP Komunalac pri kraju. “Nije poznato ko je investitor”, preneo je Bačka press.

Ono što ni predsednik opštine Bratislav Kažić ni Vladan Stefanović nisu spomenuli novinarima Bačka pressa jeste da je sedište TV Bačka od dana osnivanja zapravo adresa komunalnog preduzeća u kojem se izvode radovi, a u kojem je, kako je VOICE već pisao, udomljeno šest bivših medijskih radnika na čelu sa poslednjom direktorkom JP za informisanje. Ovaj podatak dostupan je u dokumentaciji VTV Comnet na sajtu APR-a.

Vladan Stefanovic

Vladan Stefanović: Četiri televizije i korektna saradnja sa gradovima i opštinama (Foto: subotica.info)

Stefanović je za Bačka pres potvrdio da će “verovatno biti angažovani radnici koji su nekada radili na televiziji, a sada su zaposleni u JKP Komunalac”. Da li je preuzimanje izabranih šest radnika “medijskog odeljenja” JKP Komunalac i ustupanje prostora u zgradi javnog preduzeća deo aranžmana o “preuzimanju televizije”, koju je lokalna vlast vodila sa VTV Comnet doo, pitanja su koja je i VOICE uputio vlasniku VTV Comnet Vladanu Stefanoviću.

Dan nakon što je VOICE uputio pisanim putem pitanja, Stefanović je Agenciji za privredne registre podneo zahtev za promenu adrese sa zgrade JKP Komunalac na privatnu adresu na periferiji Vrbasa. Stefanovićevi odgovori su dostavljeni VOICE dan nakon što je adresa na APR-u promenjena, te je na pitanje na osnovu kojeg ugovora je ogranak registrovan na ovoj adresi i ko finansira adaptaciju, vlasnik nove TV Bačka odgovorio: “Adresa redakcije u Vrbasu je u medjuvremenu promenjena. Greškom naše administracije je stavljena u prijavi za APR prvobitno adresa Komunalca”.

Opštinari tražili zbrinjavanje medijsko-komunalnih radnika, novi vlasnik nije tražio ništa?

Za razliku od predsednika opštine, koji je za Bačka press rekao da je lokalna vlast bila u pregovorima sa Stefanovićem “još mnogo ranije“, Stefanović tvrdi da je tek po osnivanju ogranka “otišao u opštinu”. “ Pošto sam pokrenuo TV u Bečeju, Subotici i Novom Bečeju, osnovao sam ogranak u Vrbasu na molbu bivših radnika TV Bačka, jer su ostali bez posla”– kaže Stefanović u odgovoru VOICE-u. Prema njegovim rečima, u opštinu je otišao jer je želeo da ih upozna sa svojim poduhvatom i kako bi ostvario “korektnu saradnju” kakvu ima sa lokalnim samoupravama. On kaže da “nije tražio ništa”, ali su vrbaski čelnici tražili da preuzme šestoro radnika “medijskog odeljenja” na platnom spisku JKP Komunalac da “za početak pomognu novoj redakciji, a potom i pređu u VTV Comnet”. Stefanović je, kaže, prihvatio ovaj predlog. Volontiranje radnika Komunalca za privatnu televiziju dogovoreno je uz saglasnost poslodavca – JKP Komunalac, tvrdi Stefanović.

Od preduzeća sa 1.000 dinara kapitala do četiri televizije

TV Bačka je četvrti medij u vlasništvu VTV Comnet doo. Preduzeće je osnovao Vladan Stefanović 10. oktobra 2014. sa osnivačkim udelom od 1.000 dinara. Iz uvida u registar medija APR-a, VTV Comnet je vlasnik TV Bečej (16. mart 2015. godine), TV Subotica (20. januara 2016. Godine),TV Novi Bečej (18. marta 2016. godine) i TV Bačka u Vrbasu (21. marta 2016. godine). U finansijskom izveštaju, objavljenom na sajtu APR-a, za nešto više od dva meseca u 2014. godini, preduzeće sa jednim zaposlenim poslovalo je sa aktivom većom od 700.000 dinara i ostvarilo poslovne prihode od 321.000 dinara.

Dnevne zadatke za novu televiziju “kolege iz stare TV Bačke su radile iz prostorija Komunalca”, objašnjava Stefanović, koji nije precizirao zašto se ograničio isključivo na angažovanje “medijskog odeljenja” u javnom preduzeću. Na pitanje kako su zaposleni sa radnog mesta u JKP Komunalcu u toku radnog vremena proizvodile televizijski program i da li su koristili opremu preduzeća u kojem je u toku likvidacija, Stefanović je za VOICE rekao da je za TV Bačka kupljena kompletna nova HD oprema “za ceo radni proces, od snimanja do emitovanja, od terena do studija, ali nažalost koristi se samo mali deo, zbog nedostatka prostora”.

“Opremu stare TV Bačka, terensku: kamera, stativ, mikrofon, koliko ja znam, koriste stari radnici TV Bačke koji su u Komunalcu. Od ranije. Mislim da su je koristili i za deo priloga koji su radili u predhodnom period, a koji se emitovao na TV Bačka u prethodnih mesec dana”, odgovor je direktora VTV Comnet doo na pitanje VOICE-a koji je potvrdio sumnje o korišćenju imovine preduzeća u likvidaciji u privatne svrhe.

Kamere u likvidaciji, pa u akciji?

VOICE je pokušao da proveri ove navode i dobije zvaničan odgovor “gde se nalazi i čuva pokretna imovina JP za informisanje u likvidaciji, uključujući i televizijsku opremu, koja još uvek nije javno ponuđena na prodaju”. Likvidaciona upravnica Radmila Knežević koju je na ovu funkciju postavila opština Vrbas nije želela usmeno da odgovori na pitanja VOICE-a, uz obrazloženje da nema ovlašćenja da daje izjave dok se postupak ne okonča. Na zvaničan zahtev za pristup informacijama od javnog značaja kojim je VOICE tražio uvid u inventarsku listu likvidacione imovine, eventualne promene u toku postupka, kao i lokacije na kojima se ona čuva – likvidaciona upravnica odgovorila je da odlazi na godišnji odmor.

Odgovor na ovo pitanje i druga pitanja VOICE nije dobio ni od predsednika opštine Bratislava Kažića, kojem je uputio zahtev za pristup informacijama od javnog značaja 27. aprila, kao ni od rukovodstva JKP Komunalac.

Budžetski novci za privatne potrebe

Iz lokalne samouprave do danas nije odgovoreno ni na pitanje na osnovu kojeg ugovora ili sporazuma ili dogovora je na adresi JKP Komunalac registrovano sedište VTV Comnet i ko je investitor radova u ovoj zgradi. Na novoj adresi TV Bačka, koja je promenjena nakon što je VOICE uputio pitanja, na adrese aktera cele priče, nema nikakvog obeležja. U pitanju je privatna kuća na periferiji Vrbasa. Obeležja nema ni na zgradi vrbaske Treće Mesne Zajednice u kojoj, kako VOICE saznaje, nova TV Bačka povremeno koristi jednu kancelariju dok se radovi u JKP Komunalcu ne završe. Da su radovi u zgradi komunalnog preduzeća, ipak, povezani sa novom TV Bačka potvrđuje javno podeljena fotografija na jednog radnika komunalnog “medijskog odeljenja” na društvenoj mreži Facebook sa naslovom “početak radova” i komentare “bravo”, “čestitam kolege”.

prntscrn09

Početak radova: Bravo, kolege!

Konačno, da li je nova TV Bačka zaista “greškom administracije”, kako tvrdi njen vlasnik, smeštena u zgradi JKP Komunalca ili posredi realizacija zakulisnih “pregovora o preuzimanju televizije”, koje je spominjao vrbaski predsednik – odgovara iz opštine Vrbas nema. Ipak, uvidom u javne nabavke, VOICE je utvrdio da je opština Vrbas desetak dana nakon registracije nove TV Bačka u vlasništvu VTV Comnet uputila javni poziv za nabavki radova na “investicionom održavanju potkrovlja”. U nazivu nabavke i u konkursnoj dokumentaciji ne pominje se da je posredi zgrada komunalnog preduzeća, već fizička adresa Save Kovačevića 87. I ista ona na kojoj je VTV Comnet 22. januara registrovao sedište TV Bačka. Iz opštinskog budžeta do sada je za radove izdvojeno 1.439,151,30 dinara.

Ranka Ivanoska (VOICE)

4 Trackbacks & Pingbacks

  1. NUNS i NDNV: Sramotna raspodela sredstava u Kikindi najavljuje trend? - NDNV
  2. NUNS i NDNV: Sramotna raspodela sredstava u Kikindi najavljuje trend? | Cenzolovka
  3. Sramotna raspodela sredstava u Kikindi najavljuje trend? - Dijalog.net
  4. Natalija Jakovljević: Severna Koreja na severu Vojvodine | Cenzolovka

Leave a Reply